Reklama
Rozwiń
Reklama

Wielton przejmuje brytyjską spółkę Lawrence David

Wieluński producent zabudów i naczep kupił brytyjskiego konkurenta.

Aktualizacja: 18.09.2018 08:23 Publikacja: 18.09.2018 08:19

Naczepa kurtynowa Lawrence David

Naczepa kurtynowa Lawrence David

Foto: materiały prasowe

Wielton przejmie w październiku 2018 roku 75 proc. udziałów w brytyjskiej spółce Lawrence David za łączną sumę 26 mln funtów. Pozostałe 25 proc. zakupi po zakończeniu roku finansowego od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2022 roku za cenę obliczoną za średni wynik EBITDA Lawrence David za lata 2019-2022. Maksymalna cena może wynieść 22 mln funtów jeżeli średnia EBITDA wyniesie 10 mln funtów.

Zakup dokonany został za pożyczki zaciągnięte w PKO BP, BGK i BGŻ BNP Paribas – każdy z banków pożyczył 7,5 mln euro, co zapewni pokrycie trzech czwartych ceny zakupu. Reszta pochodzi z funduszy Wieltonu.

Brytyjski rynek jest hermetyczny z uwagi na inne przepisy niż na kontynencie, zatem przejęcie lokalnego gracza da Wietonowi mocną pozycję. Wielton negocjował z Lawrence David o 7 lutego, 6 kwietnia rada nadzorcza Wieltonu wyraziła zgodę na przejęcie i 14 września na warunki zawarte w umowie. 17 września Wielton podpisał z bankami umowy kredytowe.

Schemat przejęcia jest podobny do wypróbowanego w przypadku francuskiego Fruehaufa i niemieckiego Langendorfa. Dotychczasowy zarząd kieruje firmą, za co jest wynagradzany wysoką ceną odkupu pozostałych akcji.

Lawrence David sprzedaje 3,5 tys. naczep i przyczep rocznie. W roku 2017/18 spółka zanotowała przychód 74 mln funtów i 3,8 mln zysku operacyjnego i 3,5 mln funtów zysku netto.

Reklama
Reklama

Produkcja Wieltonu przekracza 15 tys., a celem jest osiągnięcie w 2020 roku 25 tys. przyczep i naczep oraz zabudów. W tym samym roku przychody planowane są na 4,8 mld zł (dwa razy większe niż w 2017 roku) przy marży EBITDA 8 proc.

Wielton inwestuje w głównym zakładzie grupy w Wieluniu oraz w Auxerre i Waltrop, automatyzując produkcję. Grupa wprowadza modułową konstrukcję naczep, wykorzystując efekt skali.

Wielton ma 11 rodzin produktowych; jedną trzecią sprzedaży stanowią naczepy kurtynowe, jedną piątą wywrotki, a co ósmy pojazd to naczepa-furgon. W przyszłości liczącym się segmentem mają być naczepy chłodnie, których produkcja ma ruszyć w 2019 roku. Popularność chłodni w Europie będzie wzrastać z uwagi na coraz bardziej restrykcyjne przepisy przewozu żywności.

Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama