Wielton przejmuje brytyjską spółkę Lawrence David

Wieluński producent zabudów i naczep kupił brytyjskiego konkurenta.

Aktualizacja: 18.09.2018 08:23 Publikacja: 18.09.2018 08:19

Naczepa kurtynowa Lawrence David

Naczepa kurtynowa Lawrence David

Foto: materiały prasowe

Wielton przejmie w październiku 2018 roku 75 proc. udziałów w brytyjskiej spółce Lawrence David za łączną sumę 26 mln funtów. Pozostałe 25 proc. zakupi po zakończeniu roku finansowego od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2022 roku za cenę obliczoną za średni wynik EBITDA Lawrence David za lata 2019-2022. Maksymalna cena może wynieść 22 mln funtów jeżeli średnia EBITDA wyniesie 10 mln funtów.

Zakup dokonany został za pożyczki zaciągnięte w PKO BP, BGK i BGŻ BNP Paribas – każdy z banków pożyczył 7,5 mln euro, co zapewni pokrycie trzech czwartych ceny zakupu. Reszta pochodzi z funduszy Wieltonu.

Brytyjski rynek jest hermetyczny z uwagi na inne przepisy niż na kontynencie, zatem przejęcie lokalnego gracza da Wietonowi mocną pozycję. Wielton negocjował z Lawrence David o 7 lutego, 6 kwietnia rada nadzorcza Wieltonu wyraziła zgodę na przejęcie i 14 września na warunki zawarte w umowie. 17 września Wielton podpisał z bankami umowy kredytowe.

Schemat przejęcia jest podobny do wypróbowanego w przypadku francuskiego Fruehaufa i niemieckiego Langendorfa. Dotychczasowy zarząd kieruje firmą, za co jest wynagradzany wysoką ceną odkupu pozostałych akcji.

Lawrence David sprzedaje 3,5 tys. naczep i przyczep rocznie. W roku 2017/18 spółka zanotowała przychód 74 mln funtów i 3,8 mln zysku operacyjnego i 3,5 mln funtów zysku netto.

Produkcja Wieltonu przekracza 15 tys., a celem jest osiągnięcie w 2020 roku 25 tys. przyczep i naczep oraz zabudów. W tym samym roku przychody planowane są na 4,8 mld zł (dwa razy większe niż w 2017 roku) przy marży EBITDA 8 proc.

Wielton inwestuje w głównym zakładzie grupy w Wieluniu oraz w Auxerre i Waltrop, automatyzując produkcję. Grupa wprowadza modułową konstrukcję naczep, wykorzystując efekt skali.

Wielton ma 11 rodzin produktowych; jedną trzecią sprzedaży stanowią naczepy kurtynowe, jedną piątą wywrotki, a co ósmy pojazd to naczepa-furgon. W przyszłości liczącym się segmentem mają być naczepy chłodnie, których produkcja ma ruszyć w 2019 roku. Popularność chłodni w Europie będzie wzrastać z uwagi na coraz bardziej restrykcyjne przepisy przewozu żywności.

Wielton przejmie w październiku 2018 roku 75 proc. udziałów w brytyjskiej spółce Lawrence David za łączną sumę 26 mln funtów. Pozostałe 25 proc. zakupi po zakończeniu roku finansowego od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2022 roku za cenę obliczoną za średni wynik EBITDA Lawrence David za lata 2019-2022. Maksymalna cena może wynieść 22 mln funtów jeżeli średnia EBITDA wyniesie 10 mln funtów.

Zakup dokonany został za pożyczki zaciągnięte w PKO BP, BGK i BGŻ BNP Paribas – każdy z banków pożyczył 7,5 mln euro, co zapewni pokrycie trzech czwartych ceny zakupu. Reszta pochodzi z funduszy Wieltonu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej