Reklama

Państwowa zbrojeniówka do generalnego remontu

Raport Polskiej Izby Producentów na Rzecz Obronności Kraju nie pozostawia wątpliwości, że nawet bez afery z Bartłomiejem M. państwowe fabryki broni słabną i nie dają sobie rady na rynku.

Aktualizacja: 31.01.2019 05:35 Publikacja: 30.01.2019 20:00

Haubica Krab z HSW to jedno z osiągnięć zbrojeniówki

Haubica Krab z HSW to jedno z osiągnięć zbrojeniówki

Foto: materiały prasowe

W latach 2014–2017 w strategicznej grupie kapitałowej nadzorowanej przez ministra obrony narodowej zarządy wymieniono już pięciokrotnie, ale żadnemu nie udało się wyprowadzić grupy na ścieżkę wzrostu. Mimo punktowej poprawy niektórych pojedynczych wskaźników w spółkach nadal nie widać też szans na uzyskanie trwałej rentowności i szybką poprawę pozycji na trudnym rynku, nie mówiąc o zwiększeniu konkurencyjności w starciu z zagranicznymi rywalami.

Eksperci branżowego stowarzyszenia wyliczyli, że w 2017 r. wydajność polskiego przemysłu stanowiła 39 proc. średniej wydajności obliczonej dla 100 największych koncernów zbrojeniowych świata. A dla obronnych firm Skarbu Państwa ten wskaźnik nieznacznie przekracza... 27 proc.

Państwowa zbrojeniówka przegrywa w większości kategorii biznesowych z zachodnią konkurencją, ale też wypada słabiej od prywatnych krajowych rywali. Jakość produkcji w prywatnych spółkach obronnych jest wyższa niż w firmach państwowych. Do tego prywatne fabryki sprzętu wojskowego są znacznie lepiej zarządzane i to one, a nie PGZ, mają sukcesy eksportowe. W 2017 r. to prywatni przedsiębiorcy wypracowali 90,3 proc. przychodów z zagranicznej sprzedaży całego krajowego sektora obronnego – zwraca uwagę Sławomir Kułakowski, prezes Polskiej Izby Producentów na Rzecz Obronności Kraju.

Z trudnej sytuacji w nadal reformowanej państwowej zbrojeniówce doskonale zdaje sobie sprawę nowy (urzędujący od października 2018 r.) prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Witold Słowik zdecydowanie ma co robić.

– Dalsze zmiany w grupie są konieczne. Gdy w firmie spadają przychody, a rosną koszty funkcjonowania i poziom zatrudnienia, to na pewno nie jest to dobry kierunek – i jest o czym myśleć – mówił w niedawnym wywiadzie dla „Rz" .

Reklama
Reklama

Nowy szef PGZ intensywnie uczy się zbrojeniówki i zdaniem ekspertów, wyciąga wnioski z błędów poprzedników. Świadczą o tym starannie przygotowane zmiany kadrowe w Hucie Stalowa Wola czy podnoszonym z upadłości sanockim Autosanie. Słowik potrafił też skutecznie opanować kryzys w skarżyskim Mesko, po wpadce z pociskami GROM. Szef PGZ podkreśla, że razem ze współpracownikami zamierza konsekwentnie „stabilizować i naprawiać sytuację" w firmie.

PIPnROK zauważa, że reformatorska determinacja w zarządzie PGZ może okazać się zbawienna, bo na tle innych branż obronny holding traci pozycję wskutek pogorszenia biznesowych parametrów. Wyjątkiem jest średnia płaca. – Gaże rosną i to bez związku z wynikami – obserwuje Kułakowski. Odwrotnie proporcjonalnie do słabnących osiągnięć produkcyjnych zwiększa się też zatrudnienie – dodaje.

Autorzy raportu idą dalej: wzrost płac w latach 2014–2017 w państwowej zbrojeniówce zwykle wyprzedzał wzrost wydajności pracy. Końcowa diagnoza ekspertów PIPnROK nie jest krzepiąca: skonsolidowanie w jednej spółce dominującej większości podmiotów polskiego państwowego przemysłu obronnego nie przełożyło się na poprawę efektywności zarządzania. Czytelności reguł nie sprzyja system, w którym MON jest zarówno zamawiającym, zarządzającym, nadzorującym, oceniającym oraz odpowiadającym bezpośrednio za wyniki spółek.

Mimo deszczu wojskowych zamówień liczba spółek przemysłowego potencjału obronnego notujących stratę netto wzrosła z 5 w 2014 r. do 12 w 2017 r., a suma strat wzrosła w tym okresie dziewięciokrotnie. Eksperci PIPnROK źródła kłopotów upatrują w błędnej polityce kadrowej. Zwłaszcza w dziedzinie eksportu niestabilność kadr i brak doświadczonych specjalistów wciąż przynosi fatalne skutki.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama