Wcześniej minister przemysłu i IT, Miao Wei poinformował na dorocznej konferencji w Pekinie szefów 100 firm samochodowych produkujących e-auta, że Chiny nie zmniejszą ponownie w lipcu dopłat do NEV (e-aut, hybryd plug-in i na ogniwo paliwowe), co producenci przyjęli z zadowoleniem. Przedstawiciel resortu i dziennik „Beijing News" wyjaśniły w związku z wypowiedzią ministra, że „w bieżącym roku polityka dopłat do NEV pozostanie dość stabilna i nie będzie większych cięć" — informuje Reuter.
Władze w Pekinie wolno wycofywały się ze szczodrego 5-letniego programu dopłat do ekologicznych aut, uruchomionego w 2016 r., ogłosiły, że zamierzają stopniowo rezygnować z dopłat po 2020 r. wywołując krytyczne reakcje firm, które zbyt uzależniły się od takiej pomocy. W lipcu doszło do pierwszego od 2 lat spadku sprzedaży takich samochodów po obniżeniu do nich dopłat, które zaczęły wtedy maleć.
- W lipcu 2019 doszło do zmniejszenia dopłat, wszystkich zaniepokoiło, czy nastąpią dalsze redukcje w tym roku. Dziś mogę ogłosić każdemu, że nie będzie zmniejszenia w lipcu — powiedział min. Miao na tej konferencji.
Zdaniem prezesa startupu XPeng Motors w zakresie e-aut, He Xiaopenga, wystąpienie ministra było najlepszą wiadomością, bo stabilna polityka ma zasadnicze znaczenie dla tego sektora.
Miao poinformował również że sprzedaż ekologicznych pojazdów wyniosła w grudniu 163 tys., a w całym 2019 r. zmalała do 1,2 mln z 1,3 mln w 2018 r. Organizacja producentów CAAC podała w grudniu, że po 11 miesiącach sprzedano 1,04 mln NEV.