BMW zaczął rok od dużego spadku zysku

Zysk operacyjny BMW w I kwartale zmalał o 78 proc., bardziej niż zakładano, do 589 mln euro mimo większych dostaw aut, bo nie pokryło to odpisu 1,4 mld euro i zwiększenia inwestycji o 36 proc.

Publikacja: 07.05.2019 18:16

BMW zaczął rok od dużego spadku zysku

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska uprzedziła w kwietniu niemieckie firmy samochodowe, BMW, Daimlera i VW, że czekają je duże grzywny za zmowę dotyczącą technologii filtrowania emisji spalin. BMW zaprzeczył udziałowi w tej zmowie, ale też ogłosił wcześniej, że odpisze w bilansie ponad miliarda euro. Teraz potwierdził prognozę z 20 marca o zmniejszeniu rocznego zysku brutto o ponad 10 proc. Wówczas zapowiedział plan zaoszczędzenia 12 mld euro dla wyrównania skutków wahań kursowych i zwiększenia nakładów na nowe technologie.

Dział samochodowy poniósł kwartalną stratę, ale zysk 648 mln działu usług finansowych pozwolił częściowo pokryć ją. Firma z Monachium zaksięgowała ponadto zysk nadzwyczajny 328 mln euro z kapitalizacji rynkowej spółki usług mobilnych z Daimlerem.

Wydatki na własne zakłady i na ich wyposażenie wzrosły o 36 proc. do 999 mln euro, bo firma przygotowuje się do produkcji aut serii 3, e-aut i hybryd nowej generacji. Chcąc ograniczyć wzrost kosztów zmniejszy o połowę liczbę kombinacji silników i przekładni, ma zamiar zaoszczędzić do końca 2022 r. ponad 12 mld euro

Analitycy uznali, że podane wyniki są bardzo umiarkowane, odnotowali, że zwłaszcza sprzedaż e-aut i hybryd nie była imponująca - stwierdził Reuter. - Nie dzieje się dobrze w BMW - powiedział Frank Schwoppe z NordLB. Arndt Ellinghorst z Evercore ISI podziela tę opinię: - BMW wjechał w okres słabych wyników. Problem tylko w tym, jak długo to potrwa.

Bawarczycy spodziewają się mniejszej sprzedaży w I półroczu zwłaszcza z powodu reorganizacji zakładów, które zaczną produkcję nowych aut serii 1 i 3. Według dyrektora finansowego, Nicolasa Petersa napięcia handlowe USA-Chiny mogą wpłynąć na zysk na poziomie co najmniej 100 mln euro.

BMW potwierdził jednak roczną prognozę zwiększenia sprzedaży i marżę EBIT 8-10 proc. Prezes Harold Krüger poinformował o zwiększeniu produkcji SUV X3 w Spartanburgu i w Chinach, aby zmniejszyć wpływ wojny celnej USA-Chiny. Zapewnił, że jego firma nie ma planów kupna udziału w Daimlerze, choć obie firmy rozmawiają o pogłębieniu współpracy nad pojazdami autonomicznymi.

Komisja Europejska uprzedziła w kwietniu niemieckie firmy samochodowe, BMW, Daimlera i VW, że czekają je duże grzywny za zmowę dotyczącą technologii filtrowania emisji spalin. BMW zaprzeczył udziałowi w tej zmowie, ale też ogłosił wcześniej, że odpisze w bilansie ponad miliarda euro. Teraz potwierdził prognozę z 20 marca o zmniejszeniu rocznego zysku brutto o ponad 10 proc. Wówczas zapowiedział plan zaoszczędzenia 12 mld euro dla wyrównania skutków wahań kursowych i zwiększenia nakładów na nowe technologie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO