Reklama

Merkel One gotowy do lotów

Airbus A350, jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie, zasilił niemiecką rządową flotę. Nazwany został „Merkel One”, ponieważ to na jego pokładzie kanclerz Niemiec będzie latała w służbowe podróże. Operatorem maszyny będzie Luftwaffe.

Aktualizacja: 15.10.2020 19:13 Publikacja: 15.10.2020 18:18

Merkel One gotowy do lotów

Foto: Bloomberg

W rządowej flocie mają znaleźć się trzy A350, wszystkie zostaną zbazowane na lotnisku w Kolonii. Na oficjalnej uroczystości w Hamburgu, gdzie znajduje się jedna z fabryk Airbusa, maszynę odebrała minister obrony, Annegret Kramp-Karrenbauer. Wcześniej maszyna przeszła wszystkie niezbędne testy i uzyskała wojskową certyfikację.

W premierowym rejsie z Hamburga do Kolonii „Merkel One” pilotował doświadczony oblatywacz, przedstawiony jako pułkownik Jens B., który zachwycał się nowym Airbusem. — To zdecydowanie najlepsza maszyna, jaką zdarzyło mi się prowadzić. Leci szybciej, wyżej, dalej niż jakakolwiek inna i jest najnowocześniejszym i najbardziej ekonomicznym samolotem, jaki jest teraz na rynku — mówił kapitan Merkel One.

Według oficjalnych planów nowy Airbus poleci po raz pierwszy z rządową delegacją w końcu tego roku. Żeby to było możliwe, samolot ma na razie tymczasową kabinę pasażerską, która może pomieścić 132 pasażerów. Normalny liniowy A350 jest w stanie zabrać na pokład do 319 pasażerów w trzech klasach rezerwacyjnych. W niemieckiej maszynie rządowej znajduje się sala dla VIP-ów, 30 miejsc w klasie biznes i 76 z fotelami klasy ekonomicznej premium. W kolejnych maszynach konfiguracja foteli ma być zmieniona.

Nowe A350 zastąpią eksploatowane od 20 lat A340 (co dla samolotów pasażerskich nie jest jeszcze wiekiem emerytalnym), z którymi Niemcy mieli coraz większe problemy. Najbardziej znany przypadek zdarzył się 30 listopada 2018, kiedy w rejsie do Buenos Aires samolot z kanclerz Merkel na pokładzie okazał się niezgodny do lotu z powodu przegrzewania się hamulców i musiał zawrócić do Kolonii. Angela Merkel ostatecznie poleciała rejsowym samolotem Iberii.

Katalogowa cena najmniejszego Airbusa 350-800 to 280 mln dolarów. Tymczasem Niemcy na samo wykończenie kabin przeznaczyli 288 mln euro. A według nieoficjalnych informacji samoloty te dodatkowo są jeszcze wyposażone w systemy obrony przeciwrakietowej, który kosztuje 229 mln euro.

Reklama
Reklama

Merkel One jest wyposażony w dwa silniki, jest w stanie polecieć na odległość do 15 tysięcy kilometrów z szybkością przelotową 910 km/godz. Jego skrzydła i obudowa zbiorników na paliwo zostały zbudowane głównie z kompozytów, które mają największy udział w konstrukcji ze wszystkich dotychczas wyprodukowanych maszyn.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama