Artykuł powstał we współpracy z PAIH
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zachęcona dobrym odbiorem wydarzenia „PAIH Forum Biznesu" przeniosła tę inicjatywę na poziom regionalny we współpracy ze specjalnymi strefami ekonomicznymi. Eksperci Agencji, a także doświadczeni eksporterzy przekazują swą wiedzę w zakresie eksportu i ekspansji innym, mniej doświadczonym w tym zakresie przedsiębiorcom, szczególnie firmom z sektora MŚP, które dopiero planują wejść na inne rynki.
Wskazówki na start
Pierwszą z sesji regionalnych zorganizowaną przez PAIH we współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną poświęcono analizie możliwości wejścia na najbliższe i zarazem najważniejsze dla polskich firm rynki europejskie.
– Wychodząc poza Polskę, musimy mieć, co oczywiste, pomysł na biznes, ale także dokonać analizy rynku i konkurencji. Z planami ekspansji musimy też skonfrontować zasoby firmy, w tym produkcyjne, ale też kadrowe – mówił Tomasz Szymczak, dyrektor centrum eksportu PAIH. Wskazał, że ważna jest elastyczność mocy produkcyjnych, bo zwykle konkuruje się też m.in. terminem dostaw.
– Ekspansja zagraniczna kosztuje, nawet jeśli chodzi o eksport na bliskie rynki. To koszty nie tylko osobowe, ale też transportu, promocji, opakowań – podkreślał.