Fundacja Orange ponownie zaprasza szkoły

Nowa edycja programów edukacyjnych MegaMisja i #SuperKoderzy koncentruje się bardziej niż zwykle na zaangażowaniu ucznia w proces edukacji. Nie bez powodu.

Publikacja: 04.05.2021 09:00

Zdalna nauka sprawiła, że znacząco wydłużył się czas spędzany przed komputerem zarówno przez nauczyc

Zdalna nauka sprawiła, że znacząco wydłużył się czas spędzany przed komputerem zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Aby płynął z pożytkiem dla dzieci i młodzieży, potrzeba nowych kompetencji

Foto: shutterstock

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Do 10 maja szkoły w całej Polsce mogą zgłaszać chęć udziału w bezpłatnych programach Fundacji Orange budujących kompetencje cyfrowe: MegaMisja i #SuperKoderzy. To już kolejna rekrutacja do programów, które od lat edukują uczniów i nauczycieli w kraju, jak mądrze wykorzystywać w nauce szkolnej (ale nie tylko) nowoczesne technologie.

Dotychczas udział w obu programach, które objęte są patronatem ministra edukacji i nauki oraz cyfryzacji KPRM (d. Ministerstwo Cyfryzacji), wzięło udział ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

Tym razem do MegaMisji – kierowanej do klas 1–3 – Fundacja Orange przyjmie 140 szkół. Tyle samo miejsc czeka na szkoły zainteresowane programem #SuperKoderzy dla klas starszych (4–8).

Tegoroczne edycje programów Fundacji Orange odbywają się w szczególnym czasie: po ponad roku trwającej pandemii koronawirusa Covid-19, która wymusiła zmianę podejścia do sposobu przekazywania wiedzy. Uczniowie i nauczyciele dużą część roku szkolnego spędzili w domach przed ekranem komputera, czyli na tzw. nauce zdalnej.

Jednym z problemów edukacji szkolnej, który z dodatkową mocą uwidocznił czas pandemii, są kłopoty z koncentracją i brak zaangażowania uczniów w pracę na zajęciach prowadzonych przez internet. Zdarza się, że dzieci i młodzież tylko pozornie słuchają, o czym jest mowa na lekcji. Otwarte komputery i leżące obok smartfony sprawiają, że rozmawiają ze sobą, korzystając z mediów społecznościowych, a nawet oglądają filmy niezwiązane z tematem lekcji. W efekcie nie brakuje opinii, że nauka zdalna ma niższy poziom niż tradycyjnie odbywające się szkolne zajęcia.

Czy i jak nauczyciel może przykuć uwagę ucznia, prowokując do koncentracji i aktywnego udziału w zajęciach, i jak do tego można wykorzystać nowoczesne technologie

– m.in. tego chcą uczyć w tym roku organizatorzy programów MegaMisja i #SuperKoderzy.

To o tyle ważne, że jak pokazało badanie „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa" (2020 r.), prawie połowa uczniów (49,5 proc.) i nauczycieli (51 proc.) korzysta dziś z internetu ponad sześć godzin dziennie. To dużo więcej niż przed pandemią (tylko 7,2 proc. uczniów i 5,7 proc. nauczycieli spędzało tyle czasu przed ekranem).

Co zrobić, aby lekcja online była udana? – Podczas webinaru dla nauczycieli mówiłam o pięciu elementach, dzięki którym uczniowie mogą się silniej zaangażować w czasie lekcji. Najważniejsza i absolutnie fundamentalna jest bezpieczna relacja, czyli tworzenie takiej przestrzeni, w której uczniowie są widziani i słyszani – mówi Karolina Józefowicz, psycholog.

Jednak od razu dodaje, że do budowania zaangażowania uczniowie potrzebują także kilku innych elementów. – Po pierwsze, ruch. Rodzice mogą zapraszać dzieci do wszelakiej aktywności, najlepiej wspólnej; nauczyciele z kolei tak organizować lekcje, żeby choć na chwilę trzeba było wstać od monitora – mówi psycholog.

Po drugie, wykorzystanie wielu zmysłów. – Nauczycielom rekomenduję robienie przerw i organizowanie lekcji polisensorycznych: nie tylko nastawionych na słuchanie i oglądanie, ale też obejmujących zaproszenie dzieci do tego, aby np. przyniosły jabłko i pokroiły je na ćwiartki – tłumaczy.

– Po trzecie, ważne jest pobudzanie zaciekawienia, czyli to, aby nie podawać gotowych odpowiedzi, lecz formułować zadania: dowiedz się, sprawdź. Po czwarte, zwiększaniu zaangażowania uczniów służy tworzenie przestrzeni do wspólnych projektów w podgrupach. Robienie czegoś razem sprawia, że dzieciom bardziej się chce. I po piąte, pamiętajmy, że nauka to nie tylko proces intelektualny, ale także emocjonalny. W związku z tym dzieci będą chętniej uczestniczyły w lekcji, która dostarcza im elementów zabawy i pozwala na uśmiech – wylicza Józefowicz.

Na szkoleniach dla nauczycieli Fundacja Orange mówi także, czym są kompetencje cyfrowe. Wyjaśnia, że programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Co ważne, programy pozwalają zdobywać kompetencje cyfrowe w dużej mierze bez użycia ekranów: głównie przez wspomnianą przez Józefowicz zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.

Zajęcia w ramach nowych edycji MegaMisji i #Superkoderów ruszą od września. Są przygotowane także do nauki zdalnej. Szkoła, która chce przystąpić do któregoś z nich lub obu, musi wypełnić formularz na stronie fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Fundacja zaznacza, że w tej edycji do udziału zaprasza szczególnie szkoły z regionów, do których oferta nowoczesnej edukacji cyfrowej nie dociera lub jest skromniejsza.

– Mamy świadomość tego, jak edukacja zdalna wpływa na dzieci, młodzież, na nauczycieli i szkoły. Cyfrowa równowaga nas wszystkich została mocno zachwiana. Trudno nam dbać chociażby o limity czasu przed ekranem czy o jakość tego czasu. Wiemy, że będzie w tym kontekście wiele do zrobienia. Bo złe nawyki wykształcone właśnie przez ostatni rok mogą się utrwalać w kolejnych latach – mówi Łucja Kornaszewska- -Antoniuk z Fundacji Orange.

–d.e.

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Do 10 maja szkoły w całej Polsce mogą zgłaszać chęć udziału w bezpłatnych programach Fundacji Orange budujących kompetencje cyfrowe: MegaMisja i #SuperKoderzy. To już kolejna rekrutacja do programów, które od lat edukują uczniów i nauczycieli w kraju, jak mądrze wykorzystywać w nauce szkolnej (ale nie tylko) nowoczesne technologie.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?