Na czym najlepiej zarabia Naomi Osaka?

Niezależnie od tego jakim wynikiem zakończy się rozgrywka Naomi Osaki, która będzie walczyła 30 maja na Roland Garros z Patricią Marią Tig, Japonka może wyjść z tego pojedynku biedniejsza o 20 tys. dolarów.

Aktualizacja: 30.05.2021 13:08 Publikacja: 30.05.2021 12:45

Naomi Osaka

Naomi Osaka

Foto: AFP

Taka kara jej grozi, jeśli rzeczywiście – tak jak to zapowiadała- nie pojawi się na pomeczowej konferencji prasowej. Jej zdaniem takie wystąpienia, zwłaszcza jeśli następują po przegranym meczu, fatalnie wpływają na psychikę sportowców. I ona nie ma na to ochoty.

Ale i tak będzie miała z czego płacić, bo jej majątek jest wyceniany na 25 mln dolarów. Przy tym 20 tys. dolarów będzie musiała zapłacić za każdą konferencję, w której nie weźmie udziału. Co na to jej sponsorzy? Mało jest prawdopodobne, aby ją opuścili.

Ta 24-latka będzie miała w tenisie jeszcze wiele do powiedzenia. A jej karierę wspierają między innymi Louis Vuitton i Nike oraz Tag Heuer. A także Levi's, dla którego zaprojektowała wspólnie z siostrą najnowszą kolekcję dżinsową inspirowaną japońską stylistyką. Wymyśliła wygodny kształt słuchawek z Beats. Najchętniej rzeczywiście nosi spódnice Vuittona, najczęściej z butami i bluzami Nike, ale już linię sukienek wymyśliła dla amerykańsko-japońskiej firmy Adeam, a kostiumów kąpielowych dla Frankies Bikini. Sama ma ciemną skórę, więc założyła własną firmę Kinlo produkującą kosmetyki dla pań niekoniecznie z alabastrową cerą.

Według wyliczeń „Forbesa" między majem 2019 a majem 2020 z kontraktów sponsorskich oraz za nagrody w turniejach tenisowych miała przychody w wysokości 37,4 mln dolarów.

Bloomberg

Przy tym sponsorzy ją uwielbiają. Jen Sey z Levi Strauss&Company Osaka jest tak silna, bo ma odwagę mówić to, co myśli. - Właśnie to w niej cenimy. Że jest silna i zdecydowana. Nie miałoby sensu wiązać się z osobą, która będzie robiła wszystko, czego tylko byśmy sobie życzyli - mówiła Jen Sey. Zresztą nie tylko z Levi'sem ma takie powiązania. Z Nike założyła szkołę, w której młode kobiety próbują uprawiać różne dziedziny sportu. Z Louis Vuittonem organizuje konkursy dla młodych projektantów, w którym główną nagrodą jest grant w wysokości 300 tys. euro przeznaczony na opłacenie kształcenia w branży modowej.

Dlaczego jest tak cenna? - Bo nie tylko jest wspaniałą sportsmenką, ale i otwarcie wypowiada się na temat niesprawiedliwości społecznej i nie ma żadnych zahamowań, aby mówić o tym publicznie. Jest kobietą, nie jest biała i chociaż nie cierpię tak mówić, rzeczywiście jest inna niż wszystkie pozostałe tenisistki. Nie wyobrażam sobie firmy, która by nie myślała o podpisaniu z nią kontraktu. Dzisiaj jest w tym najlepsza. - tłumaczyła fenomen Naomi Oska i Cindy Gallop, konsultantka współpracująca z firmami sponsorującymi Japonkę.

Od kwietnia 2020 Osaka ma związki z siecią fast foodu Sweetgreen i to do tego stopnia, że stała się współudziałowcem. Co się jej w niej podoba? Że wszystko jest tam sezonowe, składniki nie są transportowane z daleka a niewykorzystane resztki są przetwarzane na inne potrawy. Na przykład jarmuż przestaje być świeży po 2 dniach, ale wtedy go można usmażyć.

- Nie zamierzamy produkować koszulek z podobizną, ale kto wie, czy wspólnie nie wymyślimy jakiejś sałatki - powiedział Nathaniel Ru, założyciel Sweetgreena. Japonka jest już na ogłoszeniach sieci i w informacjach w Internecie. Co jest w niej cennego? To, że konsumenci będą ją utożsamiać ze zdrowym fast foodem - mówi Nathaniel Ru. - Dla mnie ważne jest to, że utożsamiam się w tym przypadku z tym, co rzeczywiście jem. Nigdy nie podpisałabym umowy z McDonald's, czy Coca-Colą, ale sałaty Sweetgreena naprawdę jem przynajmniej 3 razy w tygodniu. W sponsoringu kłamstwo ma krótkie nogi. Ludzie bardzo szybko zorientują się, jeśli sportowiec tylko udaje - mówiła w BBC. - No dobrze, ale co jesz, kiedy podróżujesz po świecie i Sweetgreena tam nie ma - Zapytała Osakę jedna z pracownic Sweetgreena. - Podczas turniejów zawsze mamy do dyspozycji bufet sałatkowy i zawsze można sobie zaś zakomponować - odpowiedziała Osaka. A gdzie jest najlepszy bufet sałatkowy? - Podczas rozgrywek Wimbledonu — uważa Naomi Osaka.

Sportowcy rzadko mieszają się w politykę, najczęściej obawiając się, że ucierpi na tym ich wizerunek i mogą stracić lukratywne kontakty. Naomi Osaka nie miała z tym problemu. We wrześniu 2020 wystąpiła na US Open w maseczkach z nazwiskami ofiar przemocy rasowej w USA wspierając w ten sposób ruch Black Lives Matter. Zaprojektowała je 25-letnia siostra Naomi – Mari. Wszystkie 500 wyprodukowanych sztuk znalazło się w internetowej sprzedaży i rozeszły się w ciągu pół godziny. Pieniądze z tej akcji siostry Osaka przekazały na UNICEF.

Sama Naomi Osaka przyznaje, że swoją przyszłość, już po zakończeniu kariery sportowej, widzi w branży modowej. - Tyle, że muszę to robić z Mari, bo chociaż mam czasami naprawdę dobre pomysły, to sama fatalnie rysuję. Ale nigdy nie zgodzę się na bycie figurantką, kimś, kogo wykorzystuje korporacja. Tu nie chodzi wyłącznie o pieniądze, bo zainteresowanych sponsorów nie brakuje - mówi. A o czym chcą rozmawiać sponsorzy? - Naomi nie odbiera telefonów - nie pozostawia złudzeń Stuart Duguid, jej agent i menadżer.

Taka kara jej grozi, jeśli rzeczywiście – tak jak to zapowiadała- nie pojawi się na pomeczowej konferencji prasowej. Jej zdaniem takie wystąpienia, zwłaszcza jeśli następują po przegranym meczu, fatalnie wpływają na psychikę sportowców. I ona nie ma na to ochoty.

Ale i tak będzie miała z czego płacić, bo jej majątek jest wyceniany na 25 mln dolarów. Przy tym 20 tys. dolarów będzie musiała zapłacić za każdą konferencję, w której nie weźmie udziału. Co na to jej sponsorzy? Mało jest prawdopodobne, aby ją opuścili.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej