Kadrowa miotła na kolei

PKP SA od dwóch dni ma nowy zarząd. Pierwsze wyzwanie? 51 mln złotych kary dla spółki córki – PKP Cargo

Publikacja: 05.01.2008 02:27

Kadrowa miotła na kolei

Foto: Rzeczpospolita

W czwartek do zarządu PKP SA minister infrastruktury powołał Pawła Peśniewskiego, który zastąpił Jerzego Marciniaka i będzie odpowiadać za finanse grupy. Z kolei Paweł Olczyk, obejmując biuro nieruchomości strategicznych PKP SA, wymienił Jarosława Adwenta.

Eksperci z branży twierdzą, że obecność tego drugiego we władzach oznacza kontynuację dotychczasowej polityki spółki w zakresie nieruchomości. Polega ona na współpracy PKP z deweloperami przy budowie mieszkań, spółka nie sprzedaje natomiast samych działek. Olczyk wcześniej pełnił m.in. funkcję dyrektora biura nieruchomości strategicznych.

To niejedyne zmiany w zarządzie PKP SA w ostatnim czasie. W połowie grudnia Arkadiusza Olewnika na stanowisku dyrektora nadzoru właścicielskiego i prywatyzacji zastąpił Tomasz Pałaszewski, wcześniej odpowiedzialny m.in. za audyt wewnętrzny w PKP SA. Stanowiska zachowali natomiast prezes PKP SA Andrzej Wach oraz Marta Wasiak, dyrektor promocji i spraw społecznych.

Kadrowa miotła nie ominęła też rady nadzorczej spółki. Powołano do niej Mirosława Chaberka, co wywołało pewne zdziwienie, jako że był on wiceministrem transportu w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. – Strategia dla kolei przyjęta przez poprzedni rząd będzie kontynuowana i stąd obecność wiceministra Chaberka w radzie – mówi Juliusz Engelhard, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

Jeszcze pod koniec zeszłego roku nastąpiły zmiany w zarządzie PKP Cargo. Rada nadzorcza spółki odwołała prezesa Władysława Szczepkowskiego i Kazimierza Murawskiego – odpowiedzialnego za handel i marketing. Dzień później, 28 grudnia ogłosiła konkurs na ich następców. Niewykluczone, że wystartują w nim Wojciech Balczun i Remigiusz Adamiak pełniący obowiązki członków zarządu PKP Cargo. 21 stycznia odbędą się pierwsze rozmowy z kandydatami.

Przed nowymi władzami obu spółek ciężkie wyzwanie. PKP SA musi spłacić 5,6 mld zł długu.

Problem będzie miał również nowy prezes PKP Cargo. Musi m.in. znaleźć pieniądze na zapłatę 51 mln zł kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za praktyki monopolistyczne. Wysokość grzywny równa jest zyskowi spółki w 2006 roku. – Po dziewięciu miesiącach 2007 roku zysk firmy wynosił 12 mln zł – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

W piątek PKP Cargo wnisoło pierwszą ratę grzywny w wysokości 13 mln zł.

PKP

W czwartek do zarządu PKP SA minister infrastruktury powołał Pawła Peśniewskiego, który zastąpił Jerzego Marciniaka i będzie odpowiadać za finanse grupy. Z kolei Paweł Olczyk, obejmując biuro nieruchomości strategicznych PKP SA, wymienił Jarosława Adwenta.

Eksperci z branży twierdzą, że obecność tego drugiego we władzach oznacza kontynuację dotychczasowej polityki spółki w zakresie nieruchomości. Polega ona na współpracy PKP z deweloperami przy budowie mieszkań, spółka nie sprzedaje natomiast samych działek. Olczyk wcześniej pełnił m.in. funkcję dyrektora biura nieruchomości strategicznych.

Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa