Wielki atak na małe reklamówki

Moda na ekologiczne torby poprawia wizerunek sklepów. Ale eksperci sądzą, że to temat zastępczy dla problemów z segregacją śmieci w Polsce

Publikacja: 11.02.2008 01:12

Wielki atak na małe reklamówki

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Reklamówki wychodzą z mody. Każdy, kto chce iść z postępem, powinien je zastąpić ekologicznymi torbami. Taki jest najnowszy trend nie tylko w handlu. Wie o tym toruńska firma Gam sprowadzająca z Chin torby marki Greenbag. W swojej kampanii wykorzystała pokazy mody Young Polish Designer Foundation i poparcie jednej z czołowych organizacji ekologicznych: WWF. Akcja odniosła pożądany skutek: od czerwca 2006 r. torby Greenbag sprzedają się coraz lepiej.

Pionierską – ale jak dotąd nielegalną – uchwałę o zakazie rozdawania plastikowych toreb przyjęli jesienią radni Łodzi. Niedługo może zostanie ona zrealizowana. Ministerstwo Środowiska poinformowało w komunikacie, że “rozważa podjęcie prac legislacyjnych, które zmierzałyby do zmniejszenia zużycia toreb foliowych i planuje kampanię społeczną propagującą korzystanie z toreb wielokrotnego użytku”.

Atak przeciwko reklamówkom złości producentów opakowań i firmy zajmujące się recyklingiem.

– Zakaz stosowania toreb to temat zastępczy, bo problemem jest brak selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych, a nie same torby – podkreśla Agnieszka Jaworska, dyrektor stowarzyszenia Eko-Pak.Od dawana samorządy i przedsiębiorcy zajmujący się gospodarką odpadami nawołują do szerokiej kampanii na temat segregowania śmieci. Zamiast tego mogą mieć kampanię przeciwko torebkom foliowym.

700tys. t - tyle rocznie produkujemy odpadów po miękkich opakowaniach foliowych

– Pomysły eliminowania reklamówek są bzdurne. Można je tak samo odzyskiwać jak torby typu Greenbag z polipropylenu. A przecież gdyby stworzono system sprawnej segregacji opakowań, nie wyrzucałoby się ich aż tyle – wskazuje prezes Drewnex Recycling Plastics Przemysław Miśkiewicz.Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ekologii Miast szacuje, że rocznie produkujemy aż 700 tys. ton odpadów po miękkich opakowaniach foliowych. Odpowiadałoby to około 7 proc. wszystkich śmieci komunalnych. I choć trudno jest ocenić, ile w tej masie stanowią same reklamówki, to na pewno nie jest to mała ilość.

– Gdyby za opakowania trzeba było płacić, to na pewno każdy zastanowiłby się, czy ich potrzebuje. Producentowi powinno też zależeć na ich zbieraniu, tymczasem polskie prawo nakłada tylko minimalne obowiązki w tym zakresie – wskazuje Bolesław Maksymowicz z OBREM.

Jego zdaniem należy zmienić ustawę o obowiązkach przedsiębiorców i zaostrzyć system kar za niewypełnianie obowiązku recyklingi i odzysku opakowań.

Kampania przeciwko reklamówkom może jednak utorować drogę innym ekologicznym inicjatywom, na przykład w wielu krajach na zachodzie Europy nie ma już wydruków z bankomatów na potwierdzenie dokonanych transakcji.

Reklamówki wychodzą z mody. Każdy, kto chce iść z postępem, powinien je zastąpić ekologicznymi torbami. Taki jest najnowszy trend nie tylko w handlu. Wie o tym toruńska firma Gam sprowadzająca z Chin torby marki Greenbag. W swojej kampanii wykorzystała pokazy mody Young Polish Designer Foundation i poparcie jednej z czołowych organizacji ekologicznych: WWF. Akcja odniosła pożądany skutek: od czerwca 2006 r. torby Greenbag sprzedają się coraz lepiej.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej