Internetowo- komputerowy strzał w dziesiątkę

Udany handel wiązany. Dostęp do Internetu sprzedawany razem z notebookami okazał się trafioną ofertą. Firmy przewidują, że w tym roku znajdą na nią trzykrotnie więcej chętnych

Aktualizacja: 11.02.2008 07:53 Publikacja: 11.02.2008 01:50

Internetowo- komputerowy strzał w dziesiątkę

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Operatorzy niezbyt chętnie ujawniają dane o wynikach wiązanej sprzedaży komputerów oferowanych klientom wraz z e-usługami. Ale na podstawie ich informacji oraz szacunków firmy badawczej IDC Polska można ocenić, że w taki sposób sprzedanych zostało w ubiegłym roku już 20 – 30 tysięcy komputerów.

– Operatorzy przedłużają umowy z producentami komputerów i z reguły modyfikują ofertę. Już nie jest to sprzęt za złotówkę i przywiązanie klienta na kilka lat, ale najczęściej usługa plus sprzęt na korzystne raty – mówi Jarosław Smulski, analityk rynku firmy badawczej IDC Polska.

Dodaje, że odnawianie umów, a także wyraźny wzrost sprzedaży komputerów przez niektórych producentów świadczą o tym, że taka łączona oferta to jest bardzo dobry pomysł.

Podobnie dobre zdanie o sprzedaży wiązanej wydają się mieć producenci. – Wspólne oferty to perspektywiczny model sprzedaży. Być może za kilka lat taka forma handlu okaże się dominująca. I stanie się tak jak w przypadku komórek, najczęściej kupowanych w promocjach z abonamentem – powiedział Wojciech Bombała, dyrektor działu klientów strategicznych w Maxdata Polska. Ma podstawy, aby tak twierdzić, gdyż firma w widoczny sposób zwiększyła sprzedaż. W wyniku wspólnej oferty z Orange już w pierwszej połowie ubiegłego roku do odbiorców trafiło kilka tysięcy jej komputerów.

W czwartym kwartale Maxdata zanotowała dwukrotnie większą sprzedaż notebooków niż rok wcześniej.

Nie zdecydował się jeszcze na propozycje operatorów telekomunikacyjnych największy na naszym rynku producent notebooków Acer.

– Mamy zapytania, nie wykluczamy możliwości takiej sprzedaży – powiedziała nam Zenobia Nowoszewska z polskiego biura firmy.

– Łączone oferty muszą być jednak jeszcze tańsze, bardziej atrakcyjne.Acer był dotychczas wstrzemięźliwy, gdyż ma własną atrakcyjną ofertę cenową (notebooki w cenie około 1,6 tysiąca złotych). W jej efekcie, a zarazem dzięki koniunkturze na sprzęt przenośny, w 2007 roku zwiększył sprzedaż o ponad 100 tysięcy, do 313 tysięcy komputerów.

Wartość całego rynku notebooków w Polsce w ubiegłym roku poszła ostro w górę. Sprzedanych zostało blisko 1,5 miliona komputerów przenośnych, prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Ale nawet na takim rynku liczy się każdy kanał sprzedaży, zwłaszcza tak obiecujący jak salony firm telekomunikacyjnych.

Sieć Era, która jako jedna z pierwszych zaczęła sprzedaż wiązaną (notebook za złotówkę plus trzyletnia umowa na Internet), przewiduje, że rynek nabywców komputerów oferowanych wraz z usługami powiększy się do 100 tysięcy rocznie.

– Większość naszej oferty rozchodzi się w ramach promocji, które zwykle są przedłużane. Realnie rzecz biorąc, komputery będą u nas dostępne stale – powiedział „Rzeczpospolitej” Andrzej Ochocki, dyrektor biura usług szerokopasmowych Ery.

Operator oferuje teraz dwa modele komputerów Fujitsu Siemens i jeden model Mac, ale nie wyklucza poszerzenia swojej oferty.

Obok Ery, która wystartowała ze swą propozycją przed rokiem, także inne sieci zaoferowały komputery z Internetem. Orange zaczął sprzedaż sprzętu firm Maxdata i Hewlett-Packard.

Telekomunikacja Polska zaś zdecydowała się na oferowanie amerykańskich komputerów Dell i od pierwszej swej promocji w ubiegłym roku sprzedała do dziś już 4,5 tysiąca notebooków.

Konkurent, operator Tele2, zaczął oferować notebooki polskiej firmy NTT System w listopadzie ubiegłego roku.

Operatorzy niezbyt chętnie ujawniają dane o wynikach wiązanej sprzedaży komputerów oferowanych klientom wraz z e-usługami. Ale na podstawie ich informacji oraz szacunków firmy badawczej IDC Polska można ocenić, że w taki sposób sprzedanych zostało w ubiegłym roku już 20 – 30 tysięcy komputerów.

– Operatorzy przedłużają umowy z producentami komputerów i z reguły modyfikują ofertę. Już nie jest to sprzęt za złotówkę i przywiązanie klienta na kilka lat, ale najczęściej usługa plus sprzęt na korzystne raty – mówi Jarosław Smulski, analityk rynku firmy badawczej IDC Polska.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca