Porty lotnicze pilnują przyjętych planów

Prawie 2 miliardy euro wyda sześć polskich lotnisk na przygotowanie do Euro 2012

Publikacja: 10.04.2008 02:32

Porty lotnicze pilnują przyjętych planów

Foto: Rzeczpospolita

Prace przygotowawcze idą pełną parą. Inwestycje warte kolejne 800 mln zł znajdują się na listach rezerwowych. Wszystkie polskie porty lotnicze w ciągu najbliższych pięciu lat będą mogły na swoje inwestycje wydać ok. 5 mld zł. Pieniądze będą pochodzić głównie z dotacji unijnych. Wkład własny zapewnią spółki zarządzające lotniskami i lokalne samorządy.

– Porty lotnicze nie dysponowały jeszcze tak dużymi pieniędzmi – mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców gospodarczych TOR. Jednak jak dodaje, niewykluczone, że biorąc pod uwagę wzrost cen materiałów i robocizny oraz nieuregulowany stan prawny nieruchomości (należących do wojska), w większości portów realizacja inwestycji może napotkać szereg problemów.

– Na razie wszystko idzie z godnie z planem – deklarują przedstawiciele polskich lotnisk. Do niewielkich problemów przyznają się władze krakowskich Balic. Port w Krakowie wyda na rozbudowę terminalu 184 mln zł, a w płyty lotniskowe czy drogi kołowania zainwestuje kolejne 175 mln zł. Na razie jednak nie udało się w ustalonym terminie wybrać wykonawcy projektu architektonicznego.

– Firmy, z którymi prowadzimy negocjacje, zaoferowały cenę znacznie większą od planowanej, więc unieważniliśmy przetarg – mówi Kamil Kamiński, prezes krakowskiego portu.

Jak deklaruje, architekt ma zostać wybrany do końca maja, tak by budowa mogła rozpocząć się najpóźniej na początku 2010 roku. – Większym zagrożeniem dla harmonogramu prac jest uchylenie miejscowego planu zagospodarowania gminy Zabieżów, na terenie której znajduje się port. Choć na razie trudno określić, o ile może opóźnić to planowane inwestycje – mówi Kamiński.

Gdański port, który na inwestycje związane z Euro 2012, czyli budowę drugiego terminalu pasażerskiego oraz modernizację infrastruktury portu, przeznaczy 265 mln zł, prace planuje rozpocząć na wiosnę przyszłego roku. – W tej chwili pracują projektanci, pod koniec roku ogłosimy przetargi na wybór wykonawców – deklaruje Tomasz Kłosowski, wiceprezes portu gdańskiego.

Władze katowickich Pyrzowic wydadzą przed przybyciem kibiców ok. 314 mln euro. – Do końca maja otrzymamy plan generalny lotniska, od razu ogłosimy konkurs na wykonanie projektu architektonicznego nowego terminalu – mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego lotniska. Regulamin konkursu jest już przygotowany.

Prace przygotowawcze idą pełną parą. Inwestycje warte kolejne 800 mln zł znajdują się na listach rezerwowych. Wszystkie polskie porty lotnicze w ciągu najbliższych pięciu lat będą mogły na swoje inwestycje wydać ok. 5 mld zł. Pieniądze będą pochodzić głównie z dotacji unijnych. Wkład własny zapewnią spółki zarządzające lotniskami i lokalne samorządy.

– Porty lotnicze nie dysponowały jeszcze tak dużymi pieniędzmi – mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców gospodarczych TOR. Jednak jak dodaje, niewykluczone, że biorąc pod uwagę wzrost cen materiałów i robocizny oraz nieuregulowany stan prawny nieruchomości (należących do wojska), w większości portów realizacja inwestycji może napotkać szereg problemów.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca