Reklama
Rozwiń
Reklama

Auta nie są w Polsce tak drogie, jak twierdzi Unia

Producenci krytykują raport Brukseli. Unijni urzędnicy straszą drożyzną w polskich salonach. Ale podane przez nich ceny dawno już nie obowiązują. Kurs euro również

Publikacja: 21.05.2008 03:13

Auta nie są w Polsce tak drogie, jak twierdzi Unia

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Sprzedaż samochodów spada, ale ich ceny niespecjalnie. Opinie klientów, którzy co miesiąc coraz mniej chętnie odwiedzają salony, potwierdziła Komisja Europejska. Opublikowane zestawienie cen nowych aut w państwach Unii pokazuje, że ceny w Polsce są wyższe niż na Zachodzie. Jeszcze wyższe są w Czechach i tam też tempo wzrostu sprzedaży jest słabsze niż u nas.

Według przedstawicieli branży samochodowej to prawda, że wysokie ceny nie sprzyjają sprzedaży, ale zestawienie KE jest krzywdzące dla Polski. – Komisja zebrała dane z początku roku, tymczasem od tego czasu obniżyliśmy ceny naszych aut średnio o 10 proc. – tłumaczy Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland. Podkreśla, że na cenę wytwarzanej w Polsce Pandy, która w raporcie okazała się droższa niż w innych krajach Europy, wpłynęła bogata specyfikacja modelu. – Wersja active stanowi tylko kilka procent sprzedaży w Polsce. Wersja bazowa, u nas najpopularniejsza, jest tańsza – zapewnia rzecznik.

Inną linię obrony przyjmuje Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Podkreśla, że przyjęte przez Komisję ceny to poziom rekomendowany, bez promocji i zniżek. – To są ceny zdecydowanie wysokie, u nas klienci zaczynają rozmowę od pytania, ile dostaną zniżki – uważa dyrektor Faryś. Podkreśla też, że ceny do raportu pobrano z cenników z końca zeszłego roku, czyli przed falą obniżek.

Na dodatek przy przeliczaniu cen ważny jest kurs walut. Tu akurat Komisja przyjęła wersję dość dla nas łagodną, bo prawie 3,77 zł za euro. Gdyby przeliczała ceny według aktualnych notowań, panda kosztowałaby o prawie 800 euro więcej.

Komisja porównuje ceny netto, aby nie musieć uwzględniać lokalnych ceł lub innych podatków, np. polskiej akcyzy. Bo np. na Cyprze samochód po doliczeniu podatków kosztuje o 36 proc. więcej, niż wynosi cena netto. W przypadku Polski, gdzie oprócz 22-proc. VAT obowiązuje także sięgająca 13,6 proc. akcyza, niskie ceny u sąsiadów zachęcają do kupowania za granicą. Polak może pojechać np. na Węgry i tam kupić samochód za cenę o 19 proc. niższą. VAT i akcyzę zapłacić musi dopiero przy rejestracji w Polsce. Sprowadzając np. fiata pandę z Węgier za niecałe 7 tys. euro, zaoszczędzi 1,6 tys. euro.

Reklama
Reklama

Wojciech Drzewiecki, szef monitorującej rynek firmy Samar, też uznaje raport Komisji za spóźniony. Przyznaje jednak, że ceny są wysokie i to one hamują wzrost popytu. – W salonach brakuje klientów indywidualnych, a instytucjonalnych jeszcze nie ma. Osłabienie sprzedaży wynika z kilku czynników: sytuacji na rynku kredytowym, rosnących kosztów utrzymania, paliwa, wreszcie oczekiwania klientów na ewentualne dalsze obniżki cen – podkreśla.

Sprzedaż samochodów spada, ale ich ceny niespecjalnie. Opinie klientów, którzy co miesiąc coraz mniej chętnie odwiedzają salony, potwierdziła Komisja Europejska. Opublikowane zestawienie cen nowych aut w państwach Unii pokazuje, że ceny w Polsce są wyższe niż na Zachodzie. Jeszcze wyższe są w Czechach i tam też tempo wzrostu sprzedaży jest słabsze niż u nas.

Według przedstawicieli branży samochodowej to prawda, że wysokie ceny nie sprzyjają sprzedaży, ale zestawienie KE jest krzywdzące dla Polski. – Komisja zebrała dane z początku roku, tymczasem od tego czasu obniżyliśmy ceny naszych aut średnio o 10 proc. – tłumaczy Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland. Podkreśla, że na cenę wytwarzanej w Polsce Pandy, która w raporcie okazała się droższa niż w innych krajach Europy, wpłynęła bogata specyfikacja modelu. – Wersja active stanowi tylko kilka procent sprzedaży w Polsce. Wersja bazowa, u nas najpopularniejsza, jest tańsza – zapewnia rzecznik.

Reklama
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama