„Biała lista” jest projektem, który w 2004 roku powstał z inicjatywy Wrocławskiej Izby Gospodarczej. – Jedynym kryterium kwalifikowania firm do programu jest ich wiarygodność finansowa, czyli ich wywiązywanie się ze zobowiązań zarówno wobec swoich kontrahentów, jak i wobec państwa – mówi Tomasz Kulesza, dyrektor Wrocławskiej Izby Gospodarczej.
Celem projektu jest stworzenie bazy wiarygodnych przedsiębiorstw, a lista ma umożliwiać uzyskiwanie szybkiej i pewnej informacji o wiarygodności kontrahenta. Od początku 2008 r. patronem akcji jest „Rzeczpospolita”. Aby zapewnić wiarygodność informacji dotyczących firm, uczestnicy programu są co kwartał weryfikowani, a spółki, które ponad dwa lata znajdują się na liście, otrzymują specjalne brązowe certyfikaty.
– Z racji specyfiki życia gospodarczego, które nie dzieli się na województwa, chcemy, aby nasz program był powszechny, a przedsiębiorcy mogli za pośrednictwem naszej strony bezpłatnie weryfikować swoich kontrahentów – dodaje Tomasz Kulesza.
Podstawową różnicą, która odróżnia ten projekt od innych tego typu (np. Krajowego Rejestru Długów), jest pozytywny charakter zawartych w bazie informacji. Za uczestnictwo w programie muszą natomiast płacić spółki, które chcą znaleźć się w bazie „Białej listy”. Weryfikacja w zależności od wielkości spółki kosztuje od 500 zł do 1,5 tys. zł, a roczna opłata uczestnictwa to 600 zł dla każdej z firm. Wszelkie dokumenty niezbędne do rejestracji znajdują się na stronie projektu www.bialalista.pl.