Nowa fabryka Daewoo

Koreańczycy zbudują w Polsce fabrykę lodówek – dowiedziała się „Rz”. Dzięki wartej 100 mln zł inwestycji możemy stać się największym producentem sprzętu AGD w Europie

Publikacja: 16.06.2008 02:16

Fabryka Daewoo w Pruszkowie

Fabryka Daewoo w Pruszkowie

Foto: www.d-e.pl

– Przedstawiciele Daewoo szukają działek pod inwestycje głównie w południowo-wschodniej Polsce. Koszt inwestycji szacowany jest na 100 mln zł – mówi rozmówca „Rz”. W fabryce będą produkowane duże lodówki typu side-by-side, nie tylko na nasz rynek, ale głównie na eksport do Europy Zachodniej. Firma chce z tymi produktami mocniej zaistnieć w Rosji czy na Ukrainie.

– Mamy plany inwestycyjne odnośnie polskiego rynku – mówi tylko Jerzy Borowik, dyrektor sprzedaży i marketingu Daewoo Electronics Manufacturing Poland. – W lipcu ma się też zmienić główny udziałowiec grupy, który chce na nowe projekty wyłożyć spore środki. Jednak jest za wcześnie na podawanie szczegółów – dodaje. Udziały w koreańskim koncernie od konsorcjum banków chcą kupić banki Merrill Lynch i Morgan Stanley. Wcześniejszą ofertę indyjskiego Videoconu wartą 700 mln dol. odrzucono. Analitycy pozytywnie oceniają plany Koreańczyków. – W latach 2004 – 2007 produkcja samego sprzętu chłodniczego w Polsce zwiększyła się dwukrotnie. Powstaje w zakładach pięciu firm, ale oczywiście możliwe jest wejście nowego gracza – mówi Grzegorz Chechłacz, właściciel firmy badawczej HGM. – Trzeba jednak pamiętać, że zmieniły się podstawy podjęcia decyzji o inwestycji w Polsce. Tania i wykwalifikowana siła robocza to już przeszłość. W ubiegłym roku inwestorzy z branży AGD-RTV w Polsce mieli problemy ze znalezieniem chętnych do pracy w swoich fabrykach – podkreśla.

Nowa fabryka Daewoo to kolejna inwestycja producentów AGD w Polsce. Swoje zakłady mają u nas m.in. BoschSiemens, Indesit, LG i Whirpool. Polska jest już drugim, po Włoszech, producentem sprzętu AGD na kontynencie. Powstaje u nas rocznie 2,5 mln pralek i 2,3 mln lodówek, z czego nawet 80 proc. trafia na eksport. We wrześniu ruszą też kolejne dwie fabryki włoskiego Indesitu. Będą w nich powstawać pralki i zmywarki, a firma już produkuje w Polsce kuchenki i lodówki. Nasz rynek jest atrakcyjny także pod względem sprzedaży. W tym roku na tzw. duże AGD wydamy nawet 4,4 mld zł, czyli ok, 10 proc. więcej niż w 2007 r.

Perspektywicznie wygląda zwłaszcza nadal stosunkowo niewielki rynek lodówek side-by-side. W ubiegłym roku sprzedało się ich jedynie kilkanaście tysięcy sztuk. – Ten rynek ciągle się rozwija, nawet o 60 – 70 proc. rocznie. Udziały Daewoo nie są duże, ale ta firma słynie z niskich cen, więc ma szansę na wzrost swojego znaczenia na rynku – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji zrzeszającej producentów AGD. Liderami tego sektora są koreańskie koncerny Samsung i LG.

Obecnie Daewoo w zakładzie w podwarszawskim Pruszkowie produkuje telewizory. Na razie powstają tam głównie odbiorniki kineskopowe, ale w ciągu najbliższych dwóch lat produkcja odbiorników LCD i plazm ma wzrosnąć dwukrotnie, do 1 mln sztuk rocznie. Jeszcze wcześniej, bo już nawet w tym roku, firma chce osiągnąć też 10 proc. udziału w sprzedaży telewizorów w Polsce. Daewoo Electronics ma na świecie łącznie osiem zakładów, głównie w Azji.

Wstępne dane NBP pokazują, że wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce wyniosła w 2007 roku 12,8 mld euro. Ale po doliczeniu kapitału w tranzycie powinna zbliżyć się do wyniku z 2006 r.- ponad 15 mld euro. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach tak wysoki napływ inwestycji powinien się utrzymać. Do największych inwestorów należą firmy z branży elektronicznej: LG (850 mln euro), Dell (200 mln euro) i Sharp (150 mln euro), oraz koncerny motoryzacyjne Ford (100 mln euro).

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne