Liczba abonentów usług telefonicznych połączonych firm przekracza 1,2 mln, liczba abonentów Internetu przekracza 300 tys. W przyszłym roku powinny przynieść 1,3-1,4 mld zł przychodów. Daleko im jeszcze do 8 razy większej Telekomunikacji Polskiej, ale razem są niemal 2,5 większe niż Telefonia Dialog. Netia planuje likwidację marki Tele2 i zastąpienie jej własną.
- Finalizacji umowy przejęcia spodziewamy się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału bieżącego roku. Wtedy rozpoczniemy akcję zawierania z abonentami Tele2 nowych umów. Zakończymy również promowanie marki Tele2 – powiedział Mirosław Godlewski, prezes Netii. Ok. 10 proc. klientów przejmowanej spółki zostanie podłączonych do sieci telekomunikacyjnej Netii, co dla tego operatora oznacza wyższa marże na usługach telekomunikacyjnych. Pozostałe 600 tys. klientów będzie po staremu obsługiwane za pośrednictwem łączy Telekomunikacji Polskiej.
Przedstawiciele Netii nie kryją, że wedle badań rynkowych marka ich spółki jest lepiej postrzegana na rynku niż Tele2. Na promowaniu tylko jednej marki spodziewają się zaoszczędzić 10 mln zł rocznie, a na unifikacji sieci telekomunikacyjnej 20 mln zł rocznie. Przejęcie Tele2 daje Netii skokowy wzrost przychodów o ponad 400 mln zł rocznie. W tym roku nie będzie tego jeszcze dobrze widać w raportach finansowych giełdowej spółki, ponieważ Netia będzie konsolidować wyniki Tele2 dopiero od czwartego kwartału. Wyraźnych efektów przejęcia można się spodziewać w przyszłym roku. Tele2 podniesie przychody Netii o 40 proc. Nie wiadomo jak wpłynie na poziom zysków, ponieważ Tele2 dopiero wychodzi na dodatni wynik netto (w ubiegłym roku miało 14,5 mln zł straty). To wpłynęło na stosunkowo niską wycenę Tele2. Netia zapłaciła statystycznie 156 zł za jednego klienta Tele2.
- Transakcje można uznać za korzystną dla Netii, przede wszystkim dlatego, że przejęła Tele2 po naprawdę atrakcyjnej cenie – mówi Paweł Puchalski, analityk domu maklerskiego BZ WBK. Dla porównania, skupując lokalne sieci internetowe, Netia musi płacić ok. 1 tys. zł za abonenta.
Od dwóch lat Tele2 AB koncentruje się na działalności w Szwecji, Rosji i krajach nadbałtyckich. Spółki w innych krajach są stopniowo wyprzedawane. W Polsce Tele2 nie budowało własnej sieci dostępowej, ale prowadziło biznes korzystając z linii abonenckich Telekomunikacji Polskie. Spółki są w notorycznym konflikcie o zasady tej współpracy. Tele2 wypracowało – poza Polską zresztą – sposób działania, który polega na wymuszaniu kooperacji z dawnym rynkowym monopolistą. Na polski rynek Tele2 wprowadziło taki produkt hurtowy jak tzw. WLR, dzięki któremu alternatywne telekomy mogą sprzedawać klientom TP S.A. abonamenty telefoniczne.