Najbliższe tygodnie pokażą, czy branża odczuje skutki kryzysu finansowego. – Od tygodnia herbata traci na wartości. Na razie jest to jednak zbyt mała korekta, aby zachęcać do zakupu surowca – uważa Jacek Tabor, dyrektor należącej do Mokate fabryki herbaty w Ustroniu. Jego zdaniem zawierane kontrakty byłyby opłacalne, gdyby kilogram herbaty kosztował 2,4 dol. Na razie trzeba płacić od 2,8 do 3,5 dol. za kg.

[wyimek]1,2 mld zł wynosi wartość polskiego rynku herbaty[/wyimek]

Notowania herbaty utrzymują się na rekordowym poziomie od kilkunastu miesięcy. W pierwszej połowie 2008 r. jej ceny wzrosły w Polsce o średnio 5 proc. Podwyżki nie zrekompensowały producentom wzrostu cen zakupu surowca. Już przed wakacjami zapowiadali, że kolejne mogą wprowadzić pod koniec roku. – Ceny naszych herbat planujemy podnieść w grudniu – mówi Jacek Tabor. Firma ta idzie w ślady większości firm i dystrybutorów, którzy poinformowali już sieci o planowanych podwyżkach. Z naszych szacunków wynika, że ceny herbaty mogą pójść w górę od 5 do nawet 15 proc.

Równocześnie rośnie wartość polskiego rynku herbaty. Firma badawcza Nielsen podała, że od sierpnia 2007 roku do lipca 2008 roku zwiększyła się ona o prawie 13 proc. i zbliżyła się do 1,2 mld złotych. W tym samym czasie kupiliśmy około 23,7 mln kilogramów używki. To 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży rośnie szybciej niż jej wielkość nie tylko z powodu wzrostu cen. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się drogie herbaty wysokiej jakości.