Reklama
Rozwiń

Znów blokada na przejściu z Rosją

Na polsko-rosyjskim przejściu granicznym Gronowo-Mamonowo w sobotę znów protestowali rosyjscy importerzy aut. To druga w ciągu tygodnia blokada przejścia, którym Rosjanie z Obwodu Kaliningradzkiego sprowadzają używane auta z zagranicy.

Aktualizacja: 08.12.2008 06:01 Publikacja: 06.12.2008 23:26

Znów blokada na przejściu z Rosją

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Dobrzyński

W sobotę po stronie polskiej na wjazd do rosyjskiej części przejścia trzecią dobę czekało 40 lawet. Rosjanie winią za to swoich celników, którzy od pewnego czasu zaczęli niezwykle skrupulatnie, a co za tym idzie długo, odprawiać importowane auta.

Podobna sytuacja była w sobotę na rosyjsko-litewskim przejściu Czernyszewskoje-Kibartaj. Tam na wjazd do obwodu czekało 50 lawet.

Protestujący skierowali pismo do władz obwodu kaliningradzkiego. Cytują je rosyjskie media: „rosyjscy celnicy z niewiadomych powodów dziesiątki razy przeciągają odprawy samochodów, zakupionych za granicą przez osoby fizyczne. W efekcie powstają wielokilometrowe kolejki, a obywatele rosyjscy zmuszeni są spędzać na granicy całe doby, spać w samochodach bez ogrzewania, w antysanitarnych warunkach, bez wody, jedzenia i pieniędzy”.

Urząd celny Kaliningradu tłumaczy niezmiennie, że kolejki stwarzają sami importerzy, którzy chcą sprowadzić jak najwięcej aut, bo w naród poszła plotka o rychłych podwyżkach cła na używane auta z Zachodu.

Urząd wiele razy dementował te plotki. Sprawa jest jednak na tyle poważna, że importerzy zapowiedzieli na poniedziałek 8 grudnia pikietę urzędu celnego w Kaliningradzie.

Według nieoficjalnych danych z przewozu używanych samochodów do Rosji żyje ok. 5000 mieszkańców półmilionowego Kaliningradu.

Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI