Fabryki aut czekają dalsze przerwy w produkcji

O ponad 20 proc. spadnie europejska produkcja samochodów w II kwartale 2009 r. – przewidują eksperci z instytutu prognoz IHS Global Insight

Publikacja: 20.05.2009 05:45

Byłby to i tak lepszy wynik niż po I kw., kiedy produkcja malała o prawie jedną trzecią. Tymczasem z danych Komisji Europejskiej wynika, że w IV kw. 2008 i I kw. 2009 r. przerwy produkcji dotknęły aż 62 fabryk największych koncernów w Europie (w zestawieniu nie ma m.in. FSO). Średnio linie stały 26 dni.

Rekordzistą jest włoska fabryka Fiata Termini, gdzie powstają Lancie Ypsilon. Produkcja stała tam aż 67 dni. W czołówce są też inne włoskie zakłady Fiata: Pomigliano (59 dni), Mirafiori (54) i Cassino (52). Ponad 50 dni były zatrzymane linie we francuskim zakładzie PSA Peugeot Citroen w Poissy (57) i brytyjskiej Hondzie w Swindon (52).

[wyimek]31 dni roboczych potrwa rozpoczęta 7 maja przerwa w produkcji w warszawskiej FSO[/wyimek]

W naszym regionie, poza gliwickim Oplem (40 dni) i poznańskim Volkswagenem (13 dni), przerwy dotknęły czeskich, słowackich i węgierskich fabryk z grupy VW, zakładu Hyundaia w Czechach oraz Renault w Rumunii i Słowenii. Jak w tej chwili wygląda sytuacja w Polsce? Dopiero 22 czerwca ruszą linie w żerańskiej FSO. W innych zakładach sytuacja jest lepsza. – Niemieckie premie ekologiczne uratowały nasz portfel zamówień i do września nie planujemy przestojów – mówi Piotr Danielewicz, rzecznik Volkswagen Poznań.

– W Gliwicach w maju, oprócz świąt i dni wolnych, była połowa dnia nieprodukcyjnego i do końca miesiąca planujemy jeszcze półtora dnia nieprodukcyjnego – mówi Przemysław Byszewski z GM Poland. Od stycznia zakład pracuje na dwie, a nie trzy zmiany. Na szczęście na przełomie września i października ruszy w Gliwicach produkcja nowej astry IV.

W najlepszej sytuacji jest Fiat Auto Poland. – Nie planujemy przerw, przynajmniej w perspektywie najbliższych miesięcy – mówi rzecznik firmy Bogusław Cieślar.

Byłby to i tak lepszy wynik niż po I kw., kiedy produkcja malała o prawie jedną trzecią. Tymczasem z danych Komisji Europejskiej wynika, że w IV kw. 2008 i I kw. 2009 r. przerwy produkcji dotknęły aż 62 fabryk największych koncernów w Europie (w zestawieniu nie ma m.in. FSO). Średnio linie stały 26 dni.

Rekordzistą jest włoska fabryka Fiata Termini, gdzie powstają Lancie Ypsilon. Produkcja stała tam aż 67 dni. W czołówce są też inne włoskie zakłady Fiata: Pomigliano (59 dni), Mirafiori (54) i Cassino (52). Ponad 50 dni były zatrzymane linie we francuskim zakładzie PSA Peugeot Citroen w Poissy (57) i brytyjskiej Hondzie w Swindon (52).

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku