Dziś w moskiewskiej fabryce ZiŁ przebywała delegacja niemieckiego koncernu. Przedstawiciele Porsche Engineering przyjechali do Rosji na zaproszenie władz stolicy. Moskiewskie samorząd jest głównym akcjonariuszem fabryki ZiŁ.
Oksana Chartoniuk rzecznik rosyjskiego przedstawicielstwa Porsche potwierdziła mediom, że koncern jest zainteresowanym możliwością współpracy z rosyjską fabryka przy opracowaniu zespołów i agregatów Strony odmówiły podania szczegółów.
- Dla Porsche Engineering zamówienia zagranicznych firm są jednym z najważniejszych źródeł dochodów - dodała Chartoniuk.
ZiŁ produkuje autobusy, ciężarówki, półciężarówki, specjalistyczne samochody m.in. dla straży i budownictwa. Ale najbardziej znany jest limuzyn dla władzy - klimatyzowanych, z wyciszonym wnętrzem, opancerzonych i kuloodpornych. Obecnie produkuje dwa takie modele, oba z silnikami 7,6 l i o mocy 315 KM, a więc prawie jak Porsche, tylko nieco wolniejsze, bo wyciągają do 190 km/h.
Rosja jest na 10 miejscu w Europie pod względem spadku sprzedaży aut osobowych w tym roku. Największy spadek jest na Łotwie (82 proc.), Ukrainie (-80 proc.), Estonii (-73 proc.), na Węgrzech (72 proc.). W Rosji sprzedaż spadła o 52 proc. Import nowych aut spadł w ciągu 10 miesięcy o 72 proc. a używanych był aż 27 razy niższy.