We wtorek rady nadzorcze obu firm zaakceptowały transakcje. Obejmuje ona zakup za gotówkę całej sieci kawowej w Europie Środkowo-Wschodniej, z jej największą polską częścią - 62 kawiarnie.
Richard Worthington, założyciel i prezes polskiej sieci odbierze ze sprzedaży swoich akcji i opcji Coffeeheaven prawie 600 tys. funtów (2,8 mln złotych). Z kolei największy indywidualny inwestor tej spółki, notowanej na rynku AIM londyńskiej giełdy, William Currie - ponad 3,7 mln funtów (ok. 17 mln złotych).
- Transakcja jest jednak warunkowa – zaznacza w rozmowie z „Rz” Marcin Mądry, dyrektor finansowy Coffeeheaven Int. plc. Wyjaśnia, że brytyjski koncern kupi polską sieć tylko gdy swoje udziały zgodzi się sprzedać co najmniej dziewięćdziesiąt procent akcjonariuszy Coffeeheaven. Inny warunek to m.in. zgoda polskiego UOKiK na ten zakup.
Whitbread jest największą w Wielkiej Brytanii grupą zarządzającą sieciami hoteli i restauracji. Jest też właścicielem, drugiej na Wyspie, sieci ponad tysiąca barów kawowych Costa Coffee. W pierwszym półroczu zanotowała ona przychody przekraczające 155 mln funtów, w tym czasie Coffeeheaven miała 12,5 mln funtów przychodów. Po zakończeniu transakcji z akcjonariuszami (na razie 20 proc. z nich zgodziło się sprzedać swoje akcje) Coffeeheaven ma działać jako oddział brytyjskiej grupy w Polsce. Nie jest jasne czy utrzymana zostanie nazwa Coffeeheaven, postrzegana w naszym kraju jako silna marka.
W Polsce już działa szesnaście kawiarni Costa. Ich franczyzobiorcą jest firma eCoffee, należąca do NFI Krezus, kontrolowanego przez Romana Karkosika. Z kolei największym akcjonariuszem Coffeeheaven jest brytyjski inwestor zarządzający własnym funduszem William Currie (12 proc. pakiet), pozostałe akcje należą m.in. do funduszy Credit Agricole, UBS, BlackRock, Commerzbank, oraz brytyjskiego biznesmena Jerzego Piaseckiego (byłego prezesa i współwłaściciela sieci jubilerskiej Goldsmiths).