Kolejowa wojna o pieniądze

Przewozy Regionalne twierdzą, że to PKP SA jest im winna pieniądze. Nie uznają wypowiedzenia umowy na najem kas i zapowiadają, że bez sądowego wyroku eksmisji pomieszczeń dworcowych nie opuszczą

Publikacja: 15.03.2010 12:29

Samorządowy przewoźnik nie chce zgodzić się też na to by biletu w jego imieniu sprzedawała spółka z

Samorządowy przewoźnik nie chce zgodzić się też na to by biletu w jego imieniu sprzedawała spółka z Grupy PKP, co zaproponowała PKP SA

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Przypomnijmy: PKP SA wypowiedziała z końcem lutego Przewozom Regionalnym umowy na najem kas i innych powierzchni na dworcach i zażądała by do końca kwietnia spółka opuściła obiekty na największych polskich dworcach kolejowych. Mowa o tych, na których również znajdują się kasy spółki PKP InterCity, gdzie podróżni mogą kupić bilety również na pociągi samorządowego przewoźnika. Powodem miały być zaległości w płaceniu czynszu sięgające 56 mln zł.

— Nie mamy żadnych zaległości, PKP SA nie miała prawa wypowiedzieć nam umowy, nie mam więc zamiaru opuszczać pomieszczeń bez sądowego wyroku nakazującego eksmisję — mówi Małgorzata Kuczewska—Łaska, wiceprezes spółki odpowiedzialna za finanse.

Stronom, mimo podjętych prób ustalenia sposobu spłaty należności i dalszego korzystania z kas, nie udało się porozumieć. — Ostatnie spotkanie miało miejsce 4. marca. Od tego czasu, mimo naszych nalegań, władze PKP SA nie znalazły dla nas czasu — mówi Tomasz Moraczewski, prezes Przewozów Regionalnych.

Rozmowy zostały zerwane po tym jak samorządowa spółka poinformowała o potrąceniu należności, jakie ma mieć wobec niej PKP SA za nieprzekazanie prawa do windykowania należności za przejazdy bezbiletowe, czyli od gapowiczów. — PKP SA właśnie udowadnia nam w sądzie, że mamy obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia jakie miały miejsce w naszych pociągach przed 2001 rokiem. Skoro mamy wejść w stare obowiązki, wchodzimy też w stare prawa — mówi Małgorzata Kuczewska — Łaska, wiceprezes spółki odpowiedzialna za finanse. Jak podaje, z tego tytułu spółka matka kolejowej grupy jest winna przewoźnikowi ok. 110 mln zł.

Przewozy Regionalne zarządzają obecnie 700 kasami na dworcach. Bilety sprzedawane są również z terminali mobilnych przez konduktorów w pociągach. Od dzisiaj, w ten sposób pasażerowie mogą kupić również bilety miesięczne. Jak zapowiedziało szefostwo spółki, trwają przygotowania do rozpoczęcia sprzedaży internetowej. Testy systemu mają potrwać do wakacji. — To na pewno ograniczy liczbę potrzebnych nam kas, ale nieznacznie — zapowiedział Tomasz Moraczewski.

Samorządowy przewoźnik nie chce zgodzić się też na to by biletu w jego imieniu sprzedawała spółka z Grupy PKP, co zaproponowała PKP SA. — Bilety sprzedawane w kasach Intercity są obciążone marżą. Jeżeli wszystkie będą sprzedawane w ten sposób, zmniejszą się nasze wpływy, będziemy musieli zareagować podniesieniem cen biletów lub przerzucić dodatkowe obciążenie na marszałków — mówi Moraczewski.

Przewozy Regionalne od grudnia 2008 roku podlegają pod 16 marszałków. Na początku zeszłego roku zarząd analizował możliwość ogłoszenia upadłości w związku z fatalną sytuacją finansową. Zgonie z zapowiedziami rok 2010 spółka ma zakończyć wynikiem zbilansowanym lub na niewielkim plusie. Głównie dzięki podpisaniu z marszałkami umów przewidujących dofinansowanie 100 proc. deficytu przewozów, a nie jak do tej pory 70 — 80 proc.

Przypomnijmy: PKP SA wypowiedziała z końcem lutego Przewozom Regionalnym umowy na najem kas i innych powierzchni na dworcach i zażądała by do końca kwietnia spółka opuściła obiekty na największych polskich dworcach kolejowych. Mowa o tych, na których również znajdują się kasy spółki PKP InterCity, gdzie podróżni mogą kupić bilety również na pociągi samorządowego przewoźnika. Powodem miały być zaległości w płaceniu czynszu sięgające 56 mln zł.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się