Rośnie liczba 3- i 4-gwiazdkowych hoteli. Za mało jest tanich

Przybywa hoteli czterogwiazdkowych, za to jednogwiazdkowych wcale

Publikacja: 07.10.2010 02:45

Najszybciej rozwija się segment hoteli droższych nastawionych na gości biznesowych oraz zagranicznyc

Najszybciej rozwija się segment hoteli droższych nastawionych na gości biznesowych oraz zagranicznych turystów.

Foto: Rzeczpospolita

W przyszłym roku przybędzie miejsc w hotelach. Instytut Hotelarstwa (IH) prognozuje ponad 8-proc. wzrost, o jedną czwartą wyższy niż w roku bieżącym i czterokrotnie większy niż średnia światowa z ostatnich pięciu lat. – Nadrabiamy zaległości, ale to również wynik dodatkowych inwestycji związanych z Euro 2012 – mówi Andrzej Szafrański, ekspert Instytutu.

Na przyspieszonym wzroście skorzystają jednak głównie goście biznesowi. Jak podaje Cushman & Wakefield (C&W), najwięcej miejsc przybywa bowiem w hotelach droższych. Tylko w pierwszym półroczu 2010 r. oddano 1030 pokoi w hotelach czterogwiazdkowych, podczas gdy w ekonomicznym segmencie dwugwiazdkowym zaledwie 330 pokoi, a w jednogwiazdkowym ani jednego.

– Do końca tego roku zostanie oddanych prawdopodobnie jeszcze ok. 40 skategoryzowanych hoteli. W większości będą to obiekty trzy- i czterogwiazdkowe – potwierdza Michał Kuliński z C&W. Według Instytutu Hotelarstwa podaż hoteli i pokoi w Polsce będzie rosła szybciej niż dynamika przyjazdów zagranicznych turystów, którzy są najważniejszymi klientami droższego segmentu tego rynku. W rezultacie branży może grozić spadek średniego wykorzystania pokoi. Tym bardziej że popyt wewnętrzny będzie rósł bardzo powoli.

Ze względów ekonomicznych częstotliwość korzystania przez Polaków z hoteli jest wciąż niska. Najchętniej korzystamy z innych obiektów, zwłaszcza tańszych, lub zatrzymujemy się po prostu u rodziny i znajomych.

Tymczasem według Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP) o wszystkim będzie decydować sytuacja gospodarcza kraju. Jeśli nie będzie ekonomicznego zachwiania, hotelarstwo ma przed sobą duże możliwości – uważa prezes IGHP Aleksander Pietyra. Jego zdaniem w samej Warszawie, jeśli dalej będzie rosnąć liczba inwestycji związanych z biznesem, wykorzystanie drogich hoteli może być w przyszłości bardzo dobre.

W samej branży ma się rozwijać model dewelopersko-operatorski, czyli oddzielenie inwestora od operatora. Widocznym przykładem jest nowa strategia Orbisu, który już zaczyna szukać inwestorów, którym sprzeda hotele, ale dalej będzie nimi zarządzał. – Musimy odblokować gotówkę, która ulokowana jest w hotelowych murach – mówi Laurent Picheral, prezes Orbisu. Zmiana statusu właścicielskiego na operatorski pozwoli także uodpornić firmę na zmiany koniunktury.

Na razie jednak branża hotelarska w Polsce na tle innych państw regionu wygląda słabo. Według analiz KPMG, choć Polska dominuje pod względem liczby turystów, z hoteli korzysta zaledwie 66 proc. z nich. Mimo potężnego rynku jesteśmy dopiero trzecim pod względem ilości dostawcą miejsc hotelowych w regionie, a liczba hoteli w Warszawie jest dziesięciokrotnie niższa niż w Pradze.

[i]Masz pytanie wyślij e-mail do autora:

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

W przyszłym roku przybędzie miejsc w hotelach. Instytut Hotelarstwa (IH) prognozuje ponad 8-proc. wzrost, o jedną czwartą wyższy niż w roku bieżącym i czterokrotnie większy niż średnia światowa z ostatnich pięciu lat. – Nadrabiamy zaległości, ale to również wynik dodatkowych inwestycji związanych z Euro 2012 – mówi Andrzej Szafrański, ekspert Instytutu.

Na przyspieszonym wzroście skorzystają jednak głównie goście biznesowi. Jak podaje Cushman & Wakefield (C&W), najwięcej miejsc przybywa bowiem w hotelach droższych. Tylko w pierwszym półroczu 2010 r. oddano 1030 pokoi w hotelach czterogwiazdkowych, podczas gdy w ekonomicznym segmencie dwugwiazdkowym zaledwie 330 pokoi, a w jednogwiazdkowym ani jednego.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji