- Przewozy morskie i lotnicze rosną w tym roku w Polsce o ok. 20 procent - uważa dyrektor Air & Sea w polskiej spółce DB Schenker Piotr Kozłowski. Nadawców nie odstraszyły nawet rosnące stawki frachtów, które w przesyłkach morskich wzrosły z tysiąca dolarów w kryzysowym 2009 r. do ponad trzech tysięcy obecnie. Według danych IATA frachty morskie od początku roku do czerwca zwiększyły się o 80 procent, zaś lotnicze o 25 procent.
- Wahania stawek lotniczych są mniejsze, bo łatwiej wycofać samolot niż kontenerowiec, dopasowując podaż do popytu - tłumaczy Kozłowski. Dodaje, że rosnące ceny spowodowały wzrost obrotów drobnicy kontenerowej, która w tym roku powiększyła się o 30 procent. - Trudniej sprzedać towar, droższa jest także wysyłka 20-stopowego kontenera. Przed kryzysem kosztowała 500-600 dolarów, teraz trzeba za nią zapłacić o tysiąc dolarów więcej, wobec czego klienci częściej wybierają przesyłki drobnicowe - tłumaczy.
Przedstawiciel Schenkera mówi, że szybko rośnie polski eksport. - W polskich portach brakuje nawet kontenerów, czego wcześniej nie spotykaliśmy. Poprzednio do Azji wracały często puste pojemniki - podkreśla. Z tego wzrostu ma zamiar skorzystać SDV International Logistics Poland. Spółka, która zaczęła działalność w Polsce pod koniec września, należy do francuskiego giganta Bollore Logistics. SDV otworzyło w Warszawie biuro przesyłek lotniczych i w Gdyni morskich. Branża przygotowała się na wzrost przewozów lotniczych na koniec roku w związku ze podniesieniem VAT do 23 procent. Kozłowski mówi, że dotychczas nie widać zwiększonego popytu. Z kolei według ostatnich raportów IATA światowe przewozy lotnicze we wrześniu zmalały o 2 procent i w stosunku do rekordowego w tym roku maja są o 6 procent mniejsze.
Przewoźnicy pozostają jednak optymistyczni. Według danych IATA w pierwszym półroczu światowe przewozy przesyłek lotniczych powiększyły się o 17 proc. Organizacja szacuje, że rynek lotniczego cargo będzie w tym roku wart 64 mld dolarów, w przyszłym spodziewa się 67 mld dol. Wartość ubiegłorocznych przewozów cargo wyniosła 49 mld dol. DHL podaje, że według rankingów IATA jest największym na świecie spedytorem lotniczym.