Reklama
Rozwiń
Reklama

Hurtownie leków poszerzają działalność

Oprócz produkcji leków i dystrybucji bezpośredniej hurtownie rozbudowują usługi informatyczno-księgowe

Publikacja: 23.11.2010 03:07

Hurtownie leków poszerzają działalność

Foto: Bloomberg

Statyczna, przewidywalna działalność oparta na sprzedaży leków do aptek? To już przeszłość.

– W większości krajów widać teraz wyraźną tendencję do obniżania kosztów leków, co w znaczący sposób wpływa na wyniki finansowe hurtowni – mówi ”Rz” Stanisław Kasprzyk z analizującej rynek firmy IMS Health. – Należy pamiętać, że podstawowa działalność hurtowni jest niskomarżowa, a dodatkowe działania – tworzenie łańcuchów aptecznych czy produkcja leków – nie zawsze przynoszą znaczącą poprawę wyniku. Rynek zaczyna więc szukać wartości dodatkowej. Firmy dystrybucyjne poszerzają zakres oferty o usługi logistyczne (dystrybucja bezpośrednia we współpracy z producentem), usługi na rynku ochrony zdrowia, a także usługi finansowe. 

Najmłodszym dzieckiem grupy Neuca (dawny Torfarm), lidera hurtowego rynku leków w Polsce, jest powołana w lipcu tego roku spółka Accedit – centrum usług wspólnych. Dostała 11 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Na razie obsługuje podmioty z grupy. – Od 2012 r. chcemy wyjść z usługami finansowo-księgowymi na zewnątrz grupy – zapowiada Piotr Sucharski, prezes grupy Neuca. Klientami spółki miałyby zostać także apteki powiązane z grupą na zasadach franczyzy.

W ramach grupy PGF, największego konkurenta grupy Neuca, w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej działa spółka BSS (Business Support Solution). Kosztem 600 tys. zł stworzyła tam centrum usług wspólnych, które zajmuje się obsługą rachunkowo-podatkową, kadrową, prawną, świadczy też usługi controllingu.

Nowa spółka obsługuje już ponad 140 podmiotów, w tym spółki z grupy PGF, m.in. hurtownie PGF i PGF Urtica, oraz spółki zajmujące się sprzedażą detaliczną leków – Central European Pharmaceutical Distribution i Dbam o Zdrowie. Kolejnych klientów szuka w Polsce i za granicą.

Reklama
Reklama

Są też ruchy w odwrotnym kierunku. Kilka tygodni temu w Tychach zaczęła działalność hurtownia farmaceutyczna pod nazwą Novo. Jej założyciele – Janusz Nahorniak i Dariusz Gambuś – od wielu lat związani są z farmacją i hurtowym handlem lekami.

Branżę elektryzują jednak domniemane finansowe powiązania spółki z właścicielami firmy Kamsoft oferującej systemy wspomagające zarządzanie hurtowniami (oficjalnie nie udało się nam tego potwierdzić). Nasi rozmówcy interpretują pojawienie się hurtowni Novo jako próbę wejścia firmy informatycznej na rynek dystrybucji leków.

Eksperci podkreślają, że atutem firmy informatycznej obecnej na rynku dystrybucji jest posiadanie wielu dotyczących go danych. Jednak prowadzenie hurtowni wymaga znaczących inwestycji w logistykę.

Statyczna, przewidywalna działalność oparta na sprzedaży leków do aptek? To już przeszłość.

– W większości krajów widać teraz wyraźną tendencję do obniżania kosztów leków, co w znaczący sposób wpływa na wyniki finansowe hurtowni – mówi ”Rz” Stanisław Kasprzyk z analizującej rynek firmy IMS Health. – Należy pamiętać, że podstawowa działalność hurtowni jest niskomarżowa, a dodatkowe działania – tworzenie łańcuchów aptecznych czy produkcja leków – nie zawsze przynoszą znaczącą poprawę wyniku. Rynek zaczyna więc szukać wartości dodatkowej. Firmy dystrybucyjne poszerzają zakres oferty o usługi logistyczne (dystrybucja bezpośrednia we współpracy z producentem), usługi na rynku ochrony zdrowia, a także usługi finansowe. 

Reklama
Biznes
Chińskie auta szturmują Polskę, mniej rosyjskiej ropy i tańszy prąd w Niemczech
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Niemcy chcą embarga na stal z Rosji. To cios w koncerny oligarchów Kremla
Biznes
Awaria sieci Play. Klienci nie mogą wykonywać połączeń
Biznes
Koniec turystycznego biznesu z Rosją. Republiki bałtyckie zamykają granice
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
UE i Chiny łagodzą napięcia handlowe. Szczyt klimatyczny bez udziału USA?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama