Wódka Exclusive Kosher chce podbić Polskę

Nasz rynek chce zawojować Exclusive, koszerna wódka z Izraela. Ale o sukces może być trudno, bo Polacy preferują rodzime marki

Publikacja: 16.02.2011 05:13

Wódka

Wódka

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– W ciągu najbliższych dwóch – trzech lat chcemy zdobyć 5 proc. segmentu wódek importowanych – mówi „Rz” Wojciech Wydro z krakowskiej spółki Exclusive Brands oferującej w Polsce wódkę Exclusive Kosher, lidera wódek premium w Izraelu.

Marka, której producentem jest firma Perfect Renaissance z Or-Aqiva k. Cezarei, zadebiutowała u nas pod koniec 2010 r. Obecnie można kupić ją już m.in. w kilku ogólnopolskich sieciach handlowych.

– Jesteśmy obecni w ok. tysiącu sklepów, głównie w dużych miastach – mówi Wydro.

Tym, co wyróżnia Exclusive Kosher na tle innych wódek z importu, jest certyfikat koszerności (wykwalifikowany rabin kontroluje m.in. recepturę i linie produkcyjne). Exclusive Brands liczy, że będzie on magnesem dla konsumentów.

– W Polsce istnieje mały, ale rosnący rynek związany z kulturą żydowską, w ramach którego działają restauracje, hotele czy bary. Chcemy być bardzo silnie obecni – wyjaśnia Wydro.

W branży alkoholowej mówi się, że koszerność może nie wystarczyć do podbicia polskiego rynku wódki wartego ok. 13 mld zł. Od lat dominują na nim rodzime marki (numerem jeden jest Czysta de Luxe produkowana przez Stock Spirits). Pod koniec 2010 r. tylko ok. 5 proc. wódek kupowanych przez Polaków pochodziło z zagranicy.

– Główny powód, dla którego udział wódek importowanych w łącznej sprzedaży jest niewielki, to cena. Od polskich wódek premium są o 40 – 50 proc. droższe– mówi Grzegorz Chojnacki, prezes firmy Nemiroff Polska sprzedającej w Polsce ukraińską wódkę Nemiroff. Według rankingu Millionaires Club z 2010 r. zajęła ona czwarte miejsce wśród najpopularniejszych wódek o zasięgu globalnym. W Polsce jest trzecią najpopularniejszą wódką z importu. Jej udziały w całym rynku są jednak śladowe.

Najpopularniejszą zagraniczną wódką w Polsce jest Finlandia produkowana przez firmę Brown-Forman. Zszacunków „Rz” wynika, że przypada na nią ok. 3 proc. całego rynku wódki pod względem wielkości sprzedaży. Udział ten jest niemal pięć razy mniejszy od tego, który posiada czysta de luxe.

Druga wśród wódek importowanych Absolut zdobyła na polskim rynku wódki ok. 1 proc. Marka ta – należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard, właściciela wyborowej – zajmuje drugie miejsce na świecie.

Pomimo niewielkiego udziału wódek z importu ich producenci nie zamierzają rezygnować z obecności u nas. – Polska jest dużym rynkiem zbytu. Ponadto przykład Stock Spirits, który awansował z miejsca czwartego na pierwsze, pokazuje, że może dojść jeszcze do niejednego przetasowania w branży – uważa Chojnacki.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej