CBA kontroluje wydatki Poczty na cukierki?

0,5 tony krówek z Milanówka – taki prezent sprawił pracownikom, klientom i sobie zarząd Poczty Polskiej pod koniec ubiegłego roku

Publikacja: 04.03.2011 14:10

CBA kontroluje wydatki Poczty na cukierki?

Foto: Materiały Producenta

Cukierki zostały dostarczone tuż przed Świętami Bożego Narodzenia w furgonetce. Jak wynika z naszych informacji sprawa zainteresowała Centralne Biuro Antykorupcyjne, które cztery tygodnie temu rozpoczęło kontrolę w spółce i bada kilka przetargów firmy. - Na tym etapie nie możemy ujawniać jakie przetargi są badane - mówi rzecznik biura Jacek Dobrzyński.

W podwarszawskim Milanówku są dwie firmy zajmujące się produkcją cukierków reklamowych: Cukierki Reklamowe Konstancja Dołęga-Dołęgowska oraz B&B Produkt Słodycze Reklamowe należąca do Andrzeja i Krystyny Błaszczaków. Nie udało się nam ustalić, która z tych firm dostarczyła krówki na pocztę. Obydwie oficjalnie nie chciały się do tego przyznać, zasłaniając się tajemnicą handlową. Cena krówek zależy od zamówionych ilości. W B&B Słodycze Reklamowe powiedziano nam, że przy zamówieniu na ponad 120 tys. cukierków ich cena jednego kilograma wynosi ok. 18 zł. netto. Przy niższych zamówieniach kilogram reklamowych krówek kosztuje 20 zł netto. Wykonanie matrycy z logo firmy dla papierków, w które zawijane są krówki to jednorazowy koszt 450 zł netto.

Czy zamówienie przez firmę 0,5 tony krówek to coś niezwykłego? – Tego rodzaju zamówienia nie są rzadkością – usłyszeliśmy w firmie Custom Colours, świadczącej tego rodzaju usługi pod marką Słodycze Reklamowe.

- Generalnie na tego rodzaju „dodatkowe" wydatki reklamowe, takie jak cukierki, mogą sobie pozwolić dwie kategorie firm. Są to albo świetnie prosperujące firmy prywatne, które mogą pochwalić się zyskiem, albo firmy państwowe, które nie dbają zbytnio o koszty – komentuje zakup poczty Andrzej Sadowski, ekspert Centrum im. Adama Smitha. - Przykład zakupienia 0,5 tony krówek przez pocztę dowodzi, że ta instytucja, dysponująca olbrzymim przecież potencjałem sprzedażowym, jest wciąż folwarkiem pod kuratelą polityczną, w którym niemal wszystko wolno – dodaje Sadowski.

W 2009 r. Poczta Polska poniosła około 210 mln zł straty przy przychodach rzędu 6,9 mld zł. Rozpoczęła restrukturyzację. Zwolnienia objęły ponad 2,6 tys. ludzi. W tym roku zmienione zostały warunku pracy i płacy dla ok. 90 tys. pracowników. Po trzech kwartałach ubiegłego roku zysk brutto firmy wyniósł 112 mln zł koniec roku firma zamknęła w okolicach zera.

- Poczta Polska kupiła cukierki przeznaczone do wykorzystania w symbolicznych zestawach upominkowych, przekazywanych corocznie z okazji Świąt Bożego Narodzenia współpracującym z naszymi jednostkami terenowymi, naszym stałym klientom. W skład jednego zestawu upominkowego wchodziło kilkanaście sztuk "krówek" o wartości kilku zł. - wyjaśnia Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. Podkreśla, że od lat takie świąteczne upominki są jedną z form podtrzymywania kontaktów z lojalnymi, wieloletnimi klientami i są to standardowe elementy działań marketingowych. - Na terenie kraju jest ponad 8 tysięcy urzędów pocztowych i prawie 70 oddziałów rejonowych. W tym kontekście organizacyjnym łatwiej ocenić, czy zakup cukierków do zestawów upominkowych jest zakupem dużym czy małym, w stosunku do skali prowadzonej działalności operacyjnej i kontaktów Poczty Polskiej ze stałymi klientami - zauważa Baranowski.

Cukierki zostały dostarczone tuż przed Świętami Bożego Narodzenia w furgonetce. Jak wynika z naszych informacji sprawa zainteresowała Centralne Biuro Antykorupcyjne, które cztery tygodnie temu rozpoczęło kontrolę w spółce i bada kilka przetargów firmy. - Na tym etapie nie możemy ujawniać jakie przetargi są badane - mówi rzecznik biura Jacek Dobrzyński.

W podwarszawskim Milanówku są dwie firmy zajmujące się produkcją cukierków reklamowych: Cukierki Reklamowe Konstancja Dołęga-Dołęgowska oraz B&B Produkt Słodycze Reklamowe należąca do Andrzeja i Krystyny Błaszczaków. Nie udało się nam ustalić, która z tych firm dostarczyła krówki na pocztę. Obydwie oficjalnie nie chciały się do tego przyznać, zasłaniając się tajemnicą handlową. Cena krówek zależy od zamówionych ilości. W B&B Słodycze Reklamowe powiedziano nam, że przy zamówieniu na ponad 120 tys. cukierków ich cena jednego kilograma wynosi ok. 18 zł. netto. Przy niższych zamówieniach kilogram reklamowych krówek kosztuje 20 zł netto. Wykonanie matrycy z logo firmy dla papierków, w które zawijane są krówki to jednorazowy koszt 450 zł netto.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder