Polskie wódki wśród rekordzistów świata

Pięć rodzimych marek znalazło się w pierwszej trzydziestce wódek, których sprzedaż rośnie najszybciej na świecie – wynika z rankingu Millionaires Club 2011

Publikacja: 11.07.2011 21:55

Polskie wódki wśród rekordzistów świata

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Najlepiej z naszych wódek wypadła w tym zestawieniu Luksusowa. Produkuje ją należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard Wyborowa SA. W 2010 r. sprzedaż Luksusowej urosła o 31 proc.

– Głównym rynkiem tej marki jest, i pozostanie, Polska – mówi Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu Wyborowej SA. Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży marki tłumaczy, m.in. zmianą opakowania i wprowadzeniem nowych smaków.

W szybszym tempie niż sprzedaż luksusowej rósł popyt jedynie na cztery marki. Pierwsze miejsce z dynamiką na poziomie 400 proc. zajął Stock Prestige. Wódkę tę, obecną także w Polsce, produkuje grupa Stock Spirits. Jedną z jej spółek jest Stock Polska, lider krajowego rynku wódki. Jego marka 1906 z dynamiką sięgającą 22,3 proc. zajęła siódme miejsce w zestawieniu. Natomiast produkowana przez niego Czysta de Luxe z 18,7 proc. uplasowała się trzy oczka niżej.

Obie marki zawdzięczają wzrost sprzedaży głównie popularności w Polsce. Czysta de Luxe jest u nas liderem oraz – jak wynika z tegorocznej edycji rankingu Millionaires Club – siódmą najlepiej sprzedającą się wódką świata (liderem jest Smirnoff produkowany przez Diageo).

Marka ta, choć nadal na czele, ma coraz silniejszych konkurentów. Produkowany przez polsko-francuską grupę producenta alkoholu Belvedere Krupnik został uznany za 25. najlepiej sprzedającą się wódkę na świecie. Marka pojawiła się na polskim rynku w kwietniu 2010 r. i obecnie jest jego wiceliderem.

Z kolei produkowany przez Belvedere Sobieski jest 29. wśród wódek, których sprzedaż rośnie najszybciej. Jest także ósmy wśród marek o zasięgu globalnym. Tę najwyższą lokatę wśród wywodzących się z Polski wódek zawdzięcza popularności w Stanach Zjednoczonych.

Najwięcej wódek w tegorocznym rankingu Millionaires Club ma notowany na GPW CEDC, wicelider polskiego rynku wódki. Łączna sprzedaż jego ośmiu marek, w tym rosyjskich, sięgnęła w 2010 r. ok. 224 mln litrów. Z polskich marek CEDC 13. miejsce wśród wódek najszybciej zyskujących na popularności, z dynamiką sięgającą14,6 proc., zajęła Żubrówka.

Tymczasem Stock Polska święci triumfy nie tylko dzięki wódkom. Jego marka nalewek Lubelskie zajęła drugie miejsce wśród alkoholi o zasięgu lokalnym, których sprzedaż rosła najszybciej w 2010 r. Czy wzrost sprzedaży o150 proc. zachęci Stocka do ekspansji marki poza krajem? – Lubelskie to typowo polskie nalewki, nie widzimy raczej dla nich szans zagranicą – przyznaje Marek Malinowski, prezes Stock Polska.

Autorem Millionaires Club jest firma badawcza Euromonitor International.

Najlepiej z naszych wódek wypadła w tym zestawieniu Luksusowa. Produkuje ją należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard Wyborowa SA. W 2010 r. sprzedaż Luksusowej urosła o 31 proc.

– Głównym rynkiem tej marki jest, i pozostanie, Polska – mówi Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu Wyborowej SA. Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży marki tłumaczy, m.in. zmianą opakowania i wprowadzeniem nowych smaków.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii