Polskie wódki wśród rekordzistów świata

Pięć rodzimych marek znalazło się w pierwszej trzydziestce wódek, których sprzedaż rośnie najszybciej na świecie – wynika z rankingu Millionaires Club 2011

Publikacja: 11.07.2011 21:55

Polskie wódki wśród rekordzistów świata

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Najlepiej z naszych wódek wypadła w tym zestawieniu Luksusowa. Produkuje ją należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard Wyborowa SA. W 2010 r. sprzedaż Luksusowej urosła o 31 proc.

– Głównym rynkiem tej marki jest, i pozostanie, Polska – mówi Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu Wyborowej SA. Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży marki tłumaczy, m.in. zmianą opakowania i wprowadzeniem nowych smaków.

W szybszym tempie niż sprzedaż luksusowej rósł popyt jedynie na cztery marki. Pierwsze miejsce z dynamiką na poziomie 400 proc. zajął Stock Prestige. Wódkę tę, obecną także w Polsce, produkuje grupa Stock Spirits. Jedną z jej spółek jest Stock Polska, lider krajowego rynku wódki. Jego marka 1906 z dynamiką sięgającą 22,3 proc. zajęła siódme miejsce w zestawieniu. Natomiast produkowana przez niego Czysta de Luxe z 18,7 proc. uplasowała się trzy oczka niżej.

Obie marki zawdzięczają wzrost sprzedaży głównie popularności w Polsce. Czysta de Luxe jest u nas liderem oraz – jak wynika z tegorocznej edycji rankingu Millionaires Club – siódmą najlepiej sprzedającą się wódką świata (liderem jest Smirnoff produkowany przez Diageo).

Marka ta, choć nadal na czele, ma coraz silniejszych konkurentów. Produkowany przez polsko-francuską grupę producenta alkoholu Belvedere Krupnik został uznany za 25. najlepiej sprzedającą się wódkę na świecie. Marka pojawiła się na polskim rynku w kwietniu 2010 r. i obecnie jest jego wiceliderem.

Z kolei produkowany przez Belvedere Sobieski jest 29. wśród wódek, których sprzedaż rośnie najszybciej. Jest także ósmy wśród marek o zasięgu globalnym. Tę najwyższą lokatę wśród wywodzących się z Polski wódek zawdzięcza popularności w Stanach Zjednoczonych.

Najwięcej wódek w tegorocznym rankingu Millionaires Club ma notowany na GPW CEDC, wicelider polskiego rynku wódki. Łączna sprzedaż jego ośmiu marek, w tym rosyjskich, sięgnęła w 2010 r. ok. 224 mln litrów. Z polskich marek CEDC 13. miejsce wśród wódek najszybciej zyskujących na popularności, z dynamiką sięgającą14,6 proc., zajęła Żubrówka.

Tymczasem Stock Polska święci triumfy nie tylko dzięki wódkom. Jego marka nalewek Lubelskie zajęła drugie miejsce wśród alkoholi o zasięgu lokalnym, których sprzedaż rosła najszybciej w 2010 r. Czy wzrost sprzedaży o150 proc. zachęci Stocka do ekspansji marki poza krajem? – Lubelskie to typowo polskie nalewki, nie widzimy raczej dla nich szans zagranicą – przyznaje Marek Malinowski, prezes Stock Polska.

Autorem Millionaires Club jest firma badawcza Euromonitor International.

Najlepiej z naszych wódek wypadła w tym zestawieniu Luksusowa. Produkuje ją należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard Wyborowa SA. W 2010 r. sprzedaż Luksusowej urosła o 31 proc.

– Głównym rynkiem tej marki jest, i pozostanie, Polska – mówi Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu Wyborowej SA. Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży marki tłumaczy, m.in. zmianą opakowania i wprowadzeniem nowych smaków.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne