Trudniej zarobić na wódce

Przekonał się o tym Stock Spirits, producent Żołądkowej Gorzkiej i Lubelskiej. Jego wyniki w pierwszym półroczu 2015 r. były słabsze niż przed rokiem.

Publikacja: 20.08.2015 10:49

Trudniej zarobić na wódce

Foto: Bloomberg

- Tak jak informowaliśmy przy okazji walnego zgromadzenia akcjonariuszy w maju, zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz agresywna polityka cenowa naszych konkurentów w Polsce w wyniku podwyżki akcyzy w styczniu 2014 r. były powodem bardzo słabych wyników grupy w pierwszym kwartale. W drugim kwartale sprzedaż w Polsce znacząco się poprawiła, aczkolwiek nie na tyle, aby zrównoważyć negatywny wpływ pierwszego kwartału – komentuje Chris Heath, prezes Stock Spirits.

- Wyniki na pozostałych rynkach były zgodne z naszymi oczekiwaniami. W rezultacie, tak jak się spodziewaliśmy, wyniki grupy za pierwsze półrocze 2015 r. były rozczarowujące – dodaje.

W pierwszej połowie 2015 r. przychody całej grupy wyniosły 108 mln euro, wobec 137,7 mln euro rok wcześniej. Zysk operacyjny bez kosztów jednorazowych zmalał do 5,2 mln euro, z 23,2 mln euro w pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. Zysk netto wyniósł 0,2 mln euro, a rok wcześniej był na poziomie 16,8 mln euro.

EBITDA z działalności w Polsce w I półroczu 2015 r. wyniosła 9,2 mln euro wobec 25,3 mln euro w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przychody netto ze sprzedaży zmalały do 52,5 mln euro z 81,8 mln euro przed rokiem.

- Zgodnie z naszą strategia, naszym celem jest przede wszystkim wartość oraz marża, a nie dbanie o jak najwyższy udział rynkowy pod względem ilościowym – podkreśla Chris Heath. - Dlatego też nadal koncentrujemy się na rozwoju nowych produktów, sprzedaży produktów lepszej jakości oraz efektywnym zarządzaniu siecią klientów. Choć ryzykiem dla naszej działalności jest dalsza agresywna polityka cenowa konkurencji oraz zmieniające się wzorce zachowań konsumentów, obecnie uważamy, że nasza całoroczna EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja – red.) wyniesie pomiędzy 60 mln a 68 mln euro - dodaje.

Notowany na londyńskiej giełdzie Stock Spirits to czołowy producent wódek czystych i gatunkowych w Europie Środkowo-Wschodniej Największym rynkiem zbytu grupy jest Polska, gdzie działa spółka Stock Polska.

Na początku tego roku firma spadła na drugie miejsce na naszym rynku wódki. Wyprzedził ją CEDC. Stock informuje, że po comiesięcznych spadkach, jego udziały rynkowe w Polsce znów zaczęły rosnąć w maju i czerwcu i wyniosły na koniec I półrocza 31,4 proc.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. sprzedaż wódki w ujęciu ilościowym w Polsce spadła o 2,7 proc. do roku, co było lepszym wynikiem niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy sprzedaż zmalała o 3,6 proc. – podaje Stock za firmą badawczą Nielsen. Wartościowo rynek zwiększył się o niespełna 1 proc.

W lipcu 2015 r. grupa otworzyła nowy magazyn niedaleko fabryki w Lublinie. - Nowy obiekt poprawi elastyczność i efektywność działalności magazynowej i logistycznej – zapowiada Stock.

- Tak jak informowaliśmy przy okazji walnego zgromadzenia akcjonariuszy w maju, zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz agresywna polityka cenowa naszych konkurentów w Polsce w wyniku podwyżki akcyzy w styczniu 2014 r. były powodem bardzo słabych wyników grupy w pierwszym kwartale. W drugim kwartale sprzedaż w Polsce znacząco się poprawiła, aczkolwiek nie na tyle, aby zrównoważyć negatywny wpływ pierwszego kwartału – komentuje Chris Heath, prezes Stock Spirits.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika