Polska umocni jedną z głównych specjalności eksportowych branży motoryzacyjnej – produkcję silników. Fabryka Volkswagen Motor Polska w Polkowicach otrzyma przeszło 70 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich na uruchomienie produkcji najnowszej generacji diesla.
Oprócz niskiego zużycia paliwa nowy silnik ma zapewniać niską emisję spalin, wysoką trwałość i niezawodność. Ma być także konkurencyjny cenowo. Nowa inwestycja, która będzie realizowana w latach 2011 – 2014, przyczyni się do powstania 150 miejsc pracy.
To kolejne w tym roku przedsięwzięcie, które powiększy udział silników w eksporcie. W lipcu w wałbrzyskich zakładach Toyoty ruszyła produkcja jednostek do nowego yarisa. Do fabryki aut we Francji wysyłane są zestawy jednolitrowego silnika benzynowego ze skrzynią biegów. – Do końca roku wyprodukujemy 21,2 tys. takich zestawów – powiedział Grzegorz Górski, kierownik ds. korporacyjnych Toyota Motors Manufacturing Poland.
O jakości produkcji z Polski świadczą nagrody: w tym roku małolitrażowy silnik TwinAir produkowany przez fabrykę Fiat Powertrain w Bielsku-Białej otrzymał najwyższe wyróżnienie w ramach konkursu International Engine of the Year 2011. Z kolei w ubiegłym roku nagrodę Best New Engine 2010 otrzymał inny silnik Powertraina – MultiAir Turbo.
Największą część produkcji silników stanowią jednak jednostki wysokoprężne. Prócz Volkswagena w Polkowicach produkuje je także Toyota w zakładzie w Jelczu-Laskowicach. Z kolei w Tychach silniki Diesla wytwarza Isuzu.