Reklama
Rozwiń
Reklama

Linie rezygnują z Dreamlinera

Chiński przewoźnik China Eastern jest kolejnym, który zrezygnował z zamówionych Dreamlinerów. Powodem są opóźnienia dostaw, ale i pogarszające się perspektywy w transporcie lotniczym

Publikacja: 18.10.2011 13:15

Dreamliner

Dreamliner

Foto: AFP

Sami przedstawiciele Boeinga nie ukrywają, że spodziewają się kolejnych rezygnacji z kontraktów Jak na razie, łącznie przewoźnicy zrezygnowali z 50 maszyn, wliczając w to zamówienie China Eastern. Dreamliner jest opóźniony o ponad 3 lata, pierwsza maszyna dla japońskich All Nippon Airways została dostarczona dopiero 3 tygodnie temu.

Boeing wyprodukował na razie 46 Dreamlinerów i teraz z hangarów w Seattle mają wyjeżdżać dwie maszyny miesięcznie. Jak ujawnił prezes Polskich Linii Lotniczych Lot, Marcin Piróg pierwszy „polski" Dreamliner ma zostać wyprodukowany jako 61. I, gdyby nie doszło do żadnych opóźnień, na Okęcie powinien dolecieć w czerwcu 2012.

Chińczycy zamiast B787 zdecydowali się kupić u Boeinga mniejsze maszyny B737 nowej generacji i ujawnili, że otrzymali „znaczące obniżki cen" od katalogowej ceny kontraktu 3,3 mld dol.

Nie jest wykluczone, zdaniem analityków, że za przykładem China Eastern pójdą inni chińscy przewoźnicy. Nie oznacza to jednak kłopotów dla Boeinga, bo ma zamówienia na 800 maszyn tego typu, egzemplarze, z których ktoś rezygnował i tak więc sprzeda.

Z drugiej jednak strony na kłopotach i opóźnieniach Boeinga wyraźnie zyskuje Airbus i jego konkurencyjny model A330. Wszystkie linie, które zrezygnowały z Dreamlinerów, zdecydowały się na Airbusy. China Eastern zamówiła 15 takich maszyn, za 3 mld dol. według cen katalogowych.

Reklama
Reklama

W tym roku Boeing nie odnotował ani jednego zamówienia na Dreamlinery. Randy Tinseth, wiceprezes firmy ds. marketingu, uważa jednak, że kiedy ostatecznie dostawy przyspieszą, zamówienia się pojawią . Jego zdaniem ma być także więcej rezygnacji, ponieważ zazwyczaj tak jest, że chińskie firmy bardzo często działają grupowo.

Alex Hamilton, dyrektor generalny firmy analitycznej rynku lotniczego EarlyBirdCapital uważa, że rezygnacje będą pojawiały się dopóki Boeing nie zacznie produkować po 10 maszyn miesięcznie. Tinseth uważa, że do takiego poziomu produkcji Boeing dojdzie w 2013 roku.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama