Reklama

Wydatki na wakacje wzrosły o 8 proc.

W tym sezonie wydatki turystów kupujących wycieczki przez Internet przekroczyły 5 tys. zł. Zdaniem operatorów nie jest to spowodowane wzrostem cen wyjazdów

Publikacja: 18.10.2011 14:07

Wydatki na wakacje wzrosły o 8 proc.

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

W minione wakacje głównym celem polskich turystów znowu stała się Afryka Północna. Najpopularniejszym kierunkiem urlopowego sezonu był Egipt. Według raportu spółki Enovatis – właściciela internetowych portali Wakacje.pl oraz EasyGo.pl, wyjechało tam 24 proc. ich klientów. W porównaniu z ubiegłym rokiem to 3-procentowy spadek. Ale zważywszy na załamanie wyjazdów na początku roku, egipskie hotele mogą zaliczyć kolejny sezon do udanych.

Na drugim miejscu znalazła się w tym roku Grecja. Turystów nie odstraszają kłopoty gospodarcze tego kraju. Przeciwnie: liczba wyjeżdżających zwiększyła się w porównaniu z ubiegłorocznymi wakacjami z 18 do 22 proc. Powodzenie greckich wycieczek było tak duże, że dla wszystkich chętnych zabrakło miejsc. – Wyprzedanie Grecji jeszcze w lipcu zaskoczyło nas wszystkich – mówi dyrektor sprzedaży i członek zarządu Enovatis Iwona Sokołowska.

Turcji nie było już tak dobrze. Trzecia w rankingu straciła ubiegłoroczną pozycję wicelidera i 2 proc. udziału w łącznej sprzedaży. Świetnie radzi sobie natomiast Hiszpania. Jest czwarta i szybko przybywa jej klientów. W tym sezonie wybrało ja 12 proc. turystów. Rok wcześniej tylko 7 proc.

Na kierunkach egzotycznych dominowała Dominikana. Wybrała ja jedna piąta turystów preferujących dalekie podróże. Na drugim miejscu znalazła się Kenia (14 proc.), na trzecim – Wenezuela (11 proc.).

Ile wydaliśmy? Więcej niż przed rokiem. Średnie wydatki kupujących wycieczki poprzez Wakacje.pl oraz Easy.go.pl wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 8 proc. Teraz było to 5056 zł. Rok temu – 4670 zł. Według Enovatis, ten wzrost to przede wszystkim efekt częstszego wybierania droższych wyjazdów. - Aż 39 proc. wszystkich zakupów dotyczyło ofert z ceną ponad 5 tys. za jedną rezerwację. To o 5 pkt. proc. więcej niż przed rokiem – mówi Sokołowska.

Reklama
Reklama

Spada natomiast powodzenie wycieczek tańszych – za 2-3 tys. zł. Przed rokiem wybierało je 23 proc. klientów. Teraz o 2 proc. mniej.

Końcówka sezonu pogłębiła spadek sprzedaży ofert last minute.  W maju było ich mniej niż przed rokiem o 7 proc., w czerwcu o 5 proc., w lipcu o 14, a w sierpniu o 15 proc. Przyczyną jest większa sprzedaż na bieżąco. Ponadto fakt, że tegoroczna oferta sprzedała się z większym wyprzedzeniem. Fatalne lato w Polsce skłoniło część urlopowiczów do rezygnacji z wakacji nad Bałtykiem i wyjazdu do kraju z gwarantowaną pogodą.

Na ile wyjeżdżaliśmy? W te wakacje największym powodzeniem cieszyły się wyjazdy 7-dniowe. Wybrało je 67 proc. internetowych klientów. 22 proc. zdecydowało się na wyjazdy 2-tygodniowe.

Wbrew wcześniejszym obawom, miniony sezon okazał się dla branży całkiem udany. Szacuje się, że tegoroczne przychody biur podróży mogą się zbliżyć do 4 mld zł. – To nie oznacza jednak odbicia rynku. Pomimo tego gwałtownego wzrostu w wakacje, całoroczne wyniki mogą okazać się słabsze od tych z ubiegłego roku – twierdzi prezes Polskiej Izby Turystyki Jan Korsak.

Można przypuszczać, że na większe odbicie rynku przyjdzie poczekać nawet 2-3 lata. Tymczasem wdł najnowszych badań Eurostatu, Polacy są w ogonie korzystających z zagranicznych wycieczek organizowanych przez biura podróży: na taki wyjazd decyduje się zaledwie 4 proc. osób. Tymczasem na Słowacji ten odsetek sięga 18 proc., w Czechach 20 proc., w Niemczech 28 proc., a w Austrii nawet 32 proc.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama