W minione wakacje głównym celem polskich turystów znowu stała się Afryka Północna. Najpopularniejszym kierunkiem urlopowego sezonu był Egipt. Według raportu spółki Enovatis – właściciela internetowych portali Wakacje.pl oraz EasyGo.pl, wyjechało tam 24 proc. ich klientów. W porównaniu z ubiegłym rokiem to 3-procentowy spadek. Ale zważywszy na załamanie wyjazdów na początku roku, egipskie hotele mogą zaliczyć kolejny sezon do udanych.
Na drugim miejscu znalazła się w tym roku Grecja. Turystów nie odstraszają kłopoty gospodarcze tego kraju. Przeciwnie: liczba wyjeżdżających zwiększyła się w porównaniu z ubiegłorocznymi wakacjami z 18 do 22 proc. Powodzenie greckich wycieczek było tak duże, że dla wszystkich chętnych zabrakło miejsc. – Wyprzedanie Grecji jeszcze w lipcu zaskoczyło nas wszystkich – mówi dyrektor sprzedaży i członek zarządu Enovatis Iwona Sokołowska.
Turcji nie było już tak dobrze. Trzecia w rankingu straciła ubiegłoroczną pozycję wicelidera i 2 proc. udziału w łącznej sprzedaży. Świetnie radzi sobie natomiast Hiszpania. Jest czwarta i szybko przybywa jej klientów. W tym sezonie wybrało ja 12 proc. turystów. Rok wcześniej tylko 7 proc.
Na kierunkach egzotycznych dominowała Dominikana. Wybrała ja jedna piąta turystów preferujących dalekie podróże. Na drugim miejscu znalazła się Kenia (14 proc.), na trzecim – Wenezuela (11 proc.).
Ile wydaliśmy? Więcej niż przed rokiem. Średnie wydatki kupujących wycieczki poprzez Wakacje.pl oraz Easy.go.pl wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 8 proc. Teraz było to 5056 zł. Rok temu – 4670 zł. Według Enovatis, ten wzrost to przede wszystkim efekt częstszego wybierania droższych wyjazdów. - Aż 39 proc. wszystkich zakupów dotyczyło ofert z ceną ponad 5 tys. za jedną rezerwację. To o 5 pkt. proc. więcej niż przed rokiem – mówi Sokołowska.