Rynek samochodów użytkowych ma się o niebo lepiej niż aut osobowych. We wrześniu liczba rejestracji nowych pojazdów powyżej 3,5 tony wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o połowę. Jeszcze lepiej wyglądają wyniki z trzech kwartałów: tu rejestracje skoczyły w górę o 5,8 tys. sztuk do 13,4 tys. aut. Oznacza to wzrost o ponad 76 proc.
Ten jesienny skok sprzedaży napędziła lepsza koniunktura w transporcie samochodowym. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku liczba przewozów wzrosła o przeszło jedna piątą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Te firmy, które z powodu kryzysu 2008 roku wstrzymały wymianę samochodów, teraz decydują się na zakupy. Dotyczy to zwłaszcza ciągników samochodowych – dużych ciężarówek przystosowanych do ciągnięcia naczepy.
To właśnie ta grupa pojazdów najbardziej ciągnie rynek w górę. Według najnowszego raportu Polskiego Zwiazku Przemysłu Samochodowego, we wrześniu sprzedaż tego typu ciężarówek zwiększyła się w ujęciu rok do roku o ponad pół tysiąca, tj. o prawie 88 proc. Od początku roku przybyło na drogach przeszło 8,5 tys. takich aut. A to stanowi potężny skok w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej - o blisko 127 proc.
W rankingu marek przoduje niemiecki MAN. W grupie samochodów o powyżej 3,5 tony we wrześniu na pierwszej pozycji z 394 sprzedanymi samochodami. Na drugie miejsce powrócił DAF – 301 sprzedanych ciężarówek, na trzeciej uplasował się Mercedes – 259 aut. Po trzech kwartałach kolejność na dwóch pierwszych miejscach jest taka sama, na trzecim natomiast znajduje się Volvo.
Dobra koniunktura w transporcie poprawiła kondycję producentów aut ciężarowych i dostawczych. Produkcja w Polsce tych drugich wyniosła 77,1 tys. sztuk w porównaniu do 63,9 tys. rok wcześniej. To poprawa o przeszło jedną piątą. Z poznańskiej fabryki Volkswagena – to niekwestionowany lider produkcji - od początku roku wyjechało prawie 58,8 tys. samochodów. To ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej (55,2 tys.). Nieźle ma się także produkcja Fiata - z fabryki Fiat Auto Poland w Tychach od stycznia wyjechało dwuipłkrotnie więcej aut dostawczych niż rok wcześniej. Fiat ma jeszcze jeden powód do zadowolenia: zwiększył swój udział w rynku kosztem Volkswagena. Wynosi on teraz 23,8 proc., gdy jeszcze rok temu było to o 10 pkt. proc. mniej.