PARP za dotacje ze Szwajcarii zrealizuje projekt z zakresu CSR

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przybliży małym i średnim firmom ideę społecznej odpowiedzialności biznesu dzięki dotacjom ze Szwajcarii

Publikacja: 25.10.2011 16:07

PARP za dotacje ze Szwajcarii zrealizuje projekt z zakresu CSR

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Agencja będzie realizatorem ogólnopolskiego projektu „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)" finansowanego ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Budżet projektu wynosi ponad 13,8 mln zł (blisko 5 mln franków szwajcarskich), z czego prawie 9,7 mln zł przeznaczono na realizację przedsięwzięć z zakresu CSR przez małych i średnich przedsiębiorców. Pozostałe pieniądze pochłoną szkolenia dla 240 pracowników Urzędów Marszałkowskich i Centrów Obsługi Inwestora i Eksportera, spotkania informacyjne dla 480 przedsiębiorców oraz upowszechnienie dobrych praktyk wypracowanych w dotowanych inwestycjach.

-  Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie projektów polegających na wdrożeniu działań CSR powiązanych z bieżącą działalnością firmy, wpisujących się w co najmniej jeden z trzech obszarów: środowisko, relacje z pracownikami firmy, zaangażowanie społeczne – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. Najprostsze przykłady takich projektów to ustawienie w siedzibie firmy pojemników do sortowania odpadów (papieru, plastiku czy zużytych baterii) czy też umożliwienie telepracy pracownicy powracającej po urlopie macierzyńskim. Przedsiębiorcy będą musieli wyłożyć 30 proc. wartości swych projektów. Pozostałe 70 proc. pokryją dotacje ze Szwajcarii. Maksymalne dofinansowanie dla jednej firmy to 100 tys. zł.

Projekt zaplanowano na cztery lata, do sierpnia 2015 r. Pierwszy konkurs dla firm ma się odbyć na przełomie III i IV kwartału w 2012 r. Drugi rok później. Wcześniej właściciele firm i ich pracownicy będą mogli wziąć udział w spotkaniach informacyjnych. – To ważny aspekt projektu, gdyż niewiedza jest jedną z głównych barier dotyczących rozwoju CSR w Polsce – wskazuje Rafał Baniak, wiceminister gospodarki i jednocześnie przewodniczący rządowego zespołu ds. CSR. – O ile korporacje i duże firmy wiedzą o czym mowa i wdrażają już projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu to w przypadku mniejszych firm jest z tym znacznie gorzej – wyjaśnia Baniak. – Szwajcarskie firmy mają długie tradycje w upowszechnianiu CSR. Mam nadzieję, że nasze środki przyczynią się również do jego rozwoju wśród polskich przedsiębiorców – wskazuje Lukas Beglinger, ambasador Szwajcarii w Polsce. Więcej informacji o projekcie przedsiębiorcy mogą znaleźć na stronie: www.csr.parp.gov.pl

 

Termin społeczna odpowiedzialność biznesu

(ang. corporate social responsibility, CSR) zgodnie z treścią międzynarodowego standardu w tym zakresie - ISO 26000 oznacza odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, przejawiająca się przejrzystym i etycznym zachowaniem, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, uwzględnia oczekiwania interesariuszy, jest wprowadzone w całej organizacji i praktykowane w jej działaniach.

Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA