W Polsce spada sprzedaż win owocowych

Jantoń jest kolejną polską firmą, która chce wykorzystać rosnącą popularność gronowych trunków. Do 2015 roku wydatki na nie zwiększą się w naszym kraju do 3,25 mld zł

Aktualizacja: 11.12.2011 15:23 Publikacja: 11.12.2011 00:01

W Polsce spada sprzedaż win owocowych

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

-  Zakładamy, że wciągu najbliższych kilku lat w najszybszym tempie w naszej grupie będzie rozwijać się biznes związany z importem, produkcją i sprzedażą wyrobów winiarskich – mówi „Rz" Jacek Jantoń reprezentujący grupę Jantoń. Jej roczne przychody wynoszą 300 mln zł. Poza produkcją i importem wina, jej firmy działają także m.in. w branży budowlanej i zajmują się dystrybucją alkoholi. W tym roku przychody spółki winiarskiej Jantoń sięgną 120 mln zł. Będą o ponad 14 proc. wyższe niż w 2010 r. Wzrost to przede wszystkim zasługa win gronowych.

Szkodzi zła opinia

– Obecnie wina owocowe generują już tylko połowę naszych przychodów. Jeszcze 2 – 3 lata temu udział ten 75 proc. - mówi Jacek Jantoń. – Natomiast w przypadku uzyskiwanej przez nas marży udział win owocowych wynosi jedynie 30 proc. – dodaje.

Wina gronowe, które Jantoń sprowadza w cysternach i rozlewa w swoim zakładzie, mają być  jednym z motorów napędzających sprzedaż w kolejnych latach. Firma chce, aby ich udział w przychodach sięgnął docelowo 80 proc.

- Zakładamy, że w ciągu najbliższych 3- 5 lat nasza spółka produkcyjna będzie zwiększać przychody o 10 – 15 proc. rocznie –  wyjaśnia Jacek Jantoń.

Strategia Jantonia nie dziwi, ponieważ wina owocowe, w których do niedawna się specjalizowała, tracą zwolenników w Polsce. GUS podaje, że w ciągu trzech kwartałów tego roku ich produkcja wyniosła 690 tys. hl i była o niemal 8 proc. niższa niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Winom owocowym szkodzi zła opinia. Polakom trunki z owoców, mimo że wśród nich są także produkty markowe, kojarzą się głównie z tymi najtańszymi, które zdobyły popularność w czasach PRL.

Piotr Poznański,  analityk instytutu badawczego International Wine & Spirits Research uważa, że popyt na wina owocowe osłabia także coraz większa popularność klasycznych win gronowych. Według IWSR ich spożycie wprawdzie nie przekracza jeszcze 3 l na osobę, ale systematycznie pnie się w górę. IWSR szacuje, że w 2016 r. wielkość sprzedaży win gronowych będzie o prawie jedną czwartą wyższa niż w tym roku. Tylko  2012 r. powinna pójść w górę o ok. 5 proc.

Rosły będę także nasze wydatki na wina gronowe. Instytut badawczy Euromonitor International podaje, że w 2015 r. wydamy na nie 3,25 mld zł. To o ponad 20 proc. więcej niż w tym roku.

Od Chin po USA

Jantoń, oprócz rozszerzania oferty win gronowych, firma chce rozwijać także sprzedaż drinków gotowych do spożycia oraz produktów winiarskich wyższej jakości. Obecnie ma w swojej ofercie m.in. owocowe wina deserowe oraz wino ekologiczne Aronica. Na razie marka trafia głównie za granicę, m.in. na rynki Europy Zachodniej oraz do Chin i Japonii. W przyszłym roku powinna wejść do Stanów Zjednoczonych. – Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kontrahentem amerykańskim – wyjaśnia Jacek Jantoń.

W tym roku udział eksportu w przychodach spółki produkcyjnej Jantoń wyniesie 6 proc. W przyszłym roku ma zwiększyć zwiększyć się do 8 proc.

Biorąc pod uwagę cały rynek winiarski w Polsce, a więc nie tylko wina gronowe, ale i owocowe czy deserowe, udziały firmy Jantoń wynoszą w  ujęciu ilościowym ok. 12 proc, co daje firmie miejsce w ścisłej czołówce.

- Rynek wyrobów winiarskich w Polsce będzie się konsolidował. Z ok. 30 zostanie 10 – 15 najsilniejszych, które dostosują się do zmieniającej się sytuacji na rynku – uważa Jacek Jantoń. Najmniejsze szanse na przetrwanie mają firmy, których kluczowym produktem pozostaną tanie wina owocowe.

Jantoń chce pozostać firmą rodzinną. Nie rozważa na razie pozyskania inwestora ani wejścia na GPW. – Jesteśmy w stanie jeszcze przez kilka lat rozwijać się organicznie w oparciu o generowany zysk oraz posiłkując się kredytami inwestycyjnymi – mówi Jacek Jantoń.

W tym roku na inwestycje firma wydała ok. 2,5 mln zł. Podobną kwotę zamierza przeznaczyć na ten cel w przyszłym. Kupi nową linię produkcyjną. Natomiast na przełomie 2012 i 2013 r. nie wyklucza kolejnej inwestycji w zakładzie produkcyjnym za ok. 5 mln zł.

-  Zakładamy, że wciągu najbliższych kilku lat w najszybszym tempie w naszej grupie będzie rozwijać się biznes związany z importem, produkcją i sprzedażą wyrobów winiarskich – mówi „Rz" Jacek Jantoń reprezentujący grupę Jantoń. Jej roczne przychody wynoszą 300 mln zł. Poza produkcją i importem wina, jej firmy działają także m.in. w branży budowlanej i zajmują się dystrybucją alkoholi. W tym roku przychody spółki winiarskiej Jantoń sięgną 120 mln zł. Będą o ponad 14 proc. wyższe niż w 2010 r. Wzrost to przede wszystkim zasługa win gronowych.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca