Niekorzystne zmiany na polskim rynku aut

Za no­we au­to pła­ci­li­śmy w tym ro­ku śred­nio 78,7 tys. zł. Za uży­wa­ne i spro­wa­dzo­ne – za­le­d­wie 9,5 tys. zł

Publikacja: 30.12.2011 05:01

Niekorzystne zmiany na polskim rynku aut

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Wzrost cen, spa­dek sprze­da­ży, bar­dzo du­ża prze­wa­ga re­je­stra­cji uży­wa­nych aut, czę­sto moc­no wy­słu­żo­nych, nad no­wy­mi – tak wy­glą­da te­go­rocz­ny ry­nek sa­mo­cho­dów.

Z naj­now­sze­go ra­por­tu In­sty­tu­tu Sa­mar wy­ni­ka, że licz­ba re­je­stra­cji no­wych aut w okre­sie od stycz­nia do li­sto­pa­da zma­la­ła w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem o 9 proc. Przy tym oso­by pry­wat­ne ku­pi­ły 119,5 tys. sa­mo­cho­dów, o 4,75 proc. mniej niż rok te­mu, na­to­miast fir­my – 128,1 tys. W przy­pad­ku tych ostat­nich ozna­cza to spa­dek w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem o 12,7 proc.

Ile pła­ci­my za au­to? Śred­nia ce­na sprze­da­ży za ostat­nie 11 mie­się­cy wy­nio­sła 78 769 zł. Przy czym klient in­dy­wi­du­al­ny wy­dał w sa­lo­nie śred­nio 68 006 zł, na­to­miast fir­ma 88 782 zł. Ta ostat­nia mo­gła jed­nak od­li­czyć VAT. Co praw­da tyl­ko do wy­so­ko­ści 6 tys. zł, więc śred­nia ce­na za­ku­pu wy­nio­sła ok. 82 tys. zł.

War­tość ca­łe­go ryn­ku no­wych aut Sa­mar osza­co­wał na nie­co po­nad 16,8 mld zł. W okre­sie od grud­nia 2010 ro­ku do koń­ca li­sto­pa­da 2011 ce­ny wzro­sły śred­nio o 4,08 proc.

Ry­nek sa­mo­cho­dów uży­wa­nych, choć pra­wie dwu­ipół­krot­nie więk­szy, wart jest nie­mal trzy­krot­nie mniej od ryn­ku aut no­wych – ok. 5,8 mld zł. We­dług in­for­ma­cji Słu­żby Cel­nej w tym ro­ku do koń­ca li­sto­pa­da spro­wa­dzo­no do Pol­ski 615,8 tys. uży­wa­nych sa­mo­cho­dów z za­gra­ni­cy. Śred­nia war­tość spro­wa­dzo­ne­go sa­mo­cho­du wy­nio­sła 9,5 tys. zł. Na­to­miast śred­ni do­chód pań­stwa z ak­cy­zy od jed­ne­go au­ta – 799 zł. Tym­cza­sem w przy­pad­ku sa­mo­cho­du no­we­go war­tość od­pro­wa­dza­nych do bu­dże­tu po­dat­ków się­gnę­ła 13,9 tys. zł.

Co ku­po­wa­li­śmy? W gru­pie aut no­wych przede wszyst­kim sa­mo­cho­dy kla­sy ni­ższej śred­niej i au­ta ma­łe. W pierw­szym seg­men­cie li­de­rem jest sko­da octa­via, na­stęp­nie opel astra i ford fo­cus. W au­tach ma­łych pro­wa­dzi sko­da fa­bia, za nią jest to­yo­ta yaris, a da­lej fiat pun­to. W kla­sie śred­niej naj­bar­dziej po­pu­lar­ny jest volks­wa­gen pas­sat, za nim opel in­si­gnia i ford mon­deo. Z ko­lei w pierw­szej piąt­ce naj­czę­ściej spro­wa­dza­nych sa­mo­cho­dów uży­wa­nych zna­la­zły się mar­ki: Volks­wa­gen, Opel, Re­nault, Ford oraz Au­di.

Ca­ły park sa­mo­cho­dów w Pol­sce jest moc­no wy­słu­żo­ny. We­dług da­nych GUS śred­nia wie­ku au­ta po­ru­sza­ją­ce­go się po pol­skich dro­gach prze­kra­cza 15 lat. We­dług Sa­ma­ru to 11 – 12 lat. Ten ostat­ni sza­cu­je, że wskaź­nik na­sy­ce­nia ryn­ku się­ga 379 sa­mo­cho­dów na 1 tys. miesz­kań­ców.

W przy­szłym ro­ku po­pra­wy na ryn­ku, a zwłasz­cza ko­rzyst­niej­szej pro­por­cji re­je­stra­cji sa­mo­cho­dów no­wych do uży­wa­nych, ra­czej nie na­le­ży ocze­ki­wać.

– Cza­sy są trud­ne, więc ra­czej spo­dzie­wał­bym się spad­ku sprze­da­ży na ryn­ku wtór­nym niż więk­sze­go za­in­te­re­so­wa­nia au­ta­mi no­wy­mi – twier­dzi Woj­ciech Drze­wiec­ki, szef Sa­ma­ru.

Za­zna­cza jed­no­cze­śnie, że sy­tu­ację mo­gły­by po­pra­wić zmia­ny w po­dat­kach, zwłasz­cza po­zwa­la­ją­ce fir­mom przy kup­nie au­ta na więk­szy od­pis VAT.

Wzrost cen, spa­dek sprze­da­ży, bar­dzo du­ża prze­wa­ga re­je­stra­cji uży­wa­nych aut, czę­sto moc­no wy­słu­żo­nych, nad no­wy­mi – tak wy­glą­da te­go­rocz­ny ry­nek sa­mo­cho­dów.

Z naj­now­sze­go ra­por­tu In­sty­tu­tu Sa­mar wy­ni­ka, że licz­ba re­je­stra­cji no­wych aut w okre­sie od stycz­nia do li­sto­pa­da zma­la­ła w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem o 9 proc. Przy tym oso­by pry­wat­ne ku­pi­ły 119,5 tys. sa­mo­cho­dów, o 4,75 proc. mniej niż rok te­mu, na­to­miast fir­my – 128,1 tys. W przy­pad­ku tych ostat­nich ozna­cza to spa­dek w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem o 12,7 proc.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca