Reklama

Niekorzystne zmiany na polskim rynku aut

Za no­we au­to pła­ci­li­śmy w tym ro­ku śred­nio 78,7 tys. zł. Za uży­wa­ne i spro­wa­dzo­ne – za­le­d­wie 9,5 tys. zł

Publikacja: 30.12.2011 05:01

Niekorzystne zmiany na polskim rynku aut

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Wzrost cen, spa­dek sprze­da­ży, bar­dzo du­ża prze­wa­ga re­je­stra­cji uży­wa­nych aut, czę­sto moc­no wy­słu­żo­nych, nad no­wy­mi – tak wy­glą­da te­go­rocz­ny ry­nek sa­mo­cho­dów.

Z naj­now­sze­go ra­por­tu In­sty­tu­tu Sa­mar wy­ni­ka, że licz­ba re­je­stra­cji no­wych aut w okre­sie od stycz­nia do li­sto­pa­da zma­la­ła w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem o 9 proc. Przy tym oso­by pry­wat­ne ku­pi­ły 119,5 tys. sa­mo­cho­dów, o 4,75 proc. mniej niż rok te­mu, na­to­miast fir­my – 128,1 tys. W przy­pad­ku tych ostat­nich ozna­cza to spa­dek w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem o 12,7 proc.

Ile pła­ci­my za au­to? Śred­nia ce­na sprze­da­ży za ostat­nie 11 mie­się­cy wy­nio­sła 78 769 zł. Przy czym klient in­dy­wi­du­al­ny wy­dał w sa­lo­nie śred­nio 68 006 zł, na­to­miast fir­ma 88 782 zł. Ta ostat­nia mo­gła jed­nak od­li­czyć VAT. Co praw­da tyl­ko do wy­so­ko­ści 6 tys. zł, więc śred­nia ce­na za­ku­pu wy­nio­sła ok. 82 tys. zł.

War­tość ca­łe­go ryn­ku no­wych aut Sa­mar osza­co­wał na nie­co po­nad 16,8 mld zł. W okre­sie od grud­nia 2010 ro­ku do koń­ca li­sto­pa­da 2011 ce­ny wzro­sły śred­nio o 4,08 proc.

Ry­nek sa­mo­cho­dów uży­wa­nych, choć pra­wie dwu­ipół­krot­nie więk­szy, wart jest nie­mal trzy­krot­nie mniej od ryn­ku aut no­wych – ok. 5,8 mld zł. We­dług in­for­ma­cji Słu­żby Cel­nej w tym ro­ku do koń­ca li­sto­pa­da spro­wa­dzo­no do Pol­ski 615,8 tys. uży­wa­nych sa­mo­cho­dów z za­gra­ni­cy. Śred­nia war­tość spro­wa­dzo­ne­go sa­mo­cho­du wy­nio­sła 9,5 tys. zł. Na­to­miast śred­ni do­chód pań­stwa z ak­cy­zy od jed­ne­go au­ta – 799 zł. Tym­cza­sem w przy­pad­ku sa­mo­cho­du no­we­go war­tość od­pro­wa­dza­nych do bu­dże­tu po­dat­ków się­gnę­ła 13,9 tys. zł.

Reklama
Reklama

Co ku­po­wa­li­śmy? W gru­pie aut no­wych przede wszyst­kim sa­mo­cho­dy kla­sy ni­ższej śred­niej i au­ta ma­łe. W pierw­szym seg­men­cie li­de­rem jest sko­da octa­via, na­stęp­nie opel astra i ford fo­cus. W au­tach ma­łych pro­wa­dzi sko­da fa­bia, za nią jest to­yo­ta yaris, a da­lej fiat pun­to. W kla­sie śred­niej naj­bar­dziej po­pu­lar­ny jest volks­wa­gen pas­sat, za nim opel in­si­gnia i ford mon­deo. Z ko­lei w pierw­szej piąt­ce naj­czę­ściej spro­wa­dza­nych sa­mo­cho­dów uży­wa­nych zna­la­zły się mar­ki: Volks­wa­gen, Opel, Re­nault, Ford oraz Au­di.

Ca­ły park sa­mo­cho­dów w Pol­sce jest moc­no wy­słu­żo­ny. We­dług da­nych GUS śred­nia wie­ku au­ta po­ru­sza­ją­ce­go się po pol­skich dro­gach prze­kra­cza 15 lat. We­dług Sa­ma­ru to 11 – 12 lat. Ten ostat­ni sza­cu­je, że wskaź­nik na­sy­ce­nia ryn­ku się­ga 379 sa­mo­cho­dów na 1 tys. miesz­kań­ców.

W przy­szłym ro­ku po­pra­wy na ryn­ku, a zwłasz­cza ko­rzyst­niej­szej pro­por­cji re­je­stra­cji sa­mo­cho­dów no­wych do uży­wa­nych, ra­czej nie na­le­ży ocze­ki­wać.

– Cza­sy są trud­ne, więc ra­czej spo­dzie­wał­bym się spad­ku sprze­da­ży na ryn­ku wtór­nym niż więk­sze­go za­in­te­re­so­wa­nia au­ta­mi no­wy­mi – twier­dzi Woj­ciech Drze­wiec­ki, szef Sa­ma­ru.

Za­zna­cza jed­no­cze­śnie, że sy­tu­ację mo­gły­by po­pra­wić zmia­ny w po­dat­kach, zwłasz­cza po­zwa­la­ją­ce fir­mom przy kup­nie au­ta na więk­szy od­pis VAT.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama