Emperia może się połączyć z Polomarketem

Sieci sklepów Stokrotka i Polomarket mogą nawiązać współpracę kapitałową – dowiedziała się „Rzeczpospolita”

Publikacja: 15.02.2012 01:26

Rosną przychody supermarketów

Rosną przychody supermarketów

Foto: Rzeczpospolita

W grze o sieć detaliczną Emperii zostały już tylko dwa podmioty: Mid Europa Partners oraz Polomarket – wynika z nieoficjalnych informacji „Rz". Osoba zbliżona do Emperii potwierdziła tę informację. W przypadku Polomarketu negocjacje nie dotyczą sprzedaży biznesu, ale połaczenia sieci sklepów. Zarząd Emperii nie potwierdza ani nie zaprzecza. – Nie chcemy komentować spekulacji i plotek rynkowych – mówi tylko Artur Kawa, prezes Emperii. W podobnym tonie wypowiada się Marek Wojnowski, prezes Polomarketu. – Bez komentarza – ucina.

Właścicielem Polomarketu jest grupa osób fizycznych. Sieć została założona 15 lat temu. Zaczynała od 27 sklepów, teraz ma ich 350. Firma nie ujawnia wielkości zysku. Natomiast jej obroty systematycznie rosną. W 2011 r. wyniosły 3,3 mld zł.

Zdaniem ekspertów,  połączenie aktywów Emperii i Polomarketu miałaby sens. – Polomarket z siecią ponad 300 sklepów jest spółką większą i lepiej rozpoznawalną od Stokrotki, a oba koncepty reprezentują segment supermarketów o powierzchni 400 – 450 mkw. – komentuje Kamil Szlaga, analityk KBC Securities. Jego zdaniem ewentualne efekty synergii mogłyby się pojawić na poziomie zakupu produktów, logistyki i kosztów administracyjnych.

Emperia w grudniu 2011 r. sprzedała Eurocashowi dystrybucyjną spółkę Tradis. Wartość transakcji sięgnęła 1,1 mld zł. Segment detaliczny jest wart, zdaniem zarządu, minimum 900 mln zł. Tworzą go sieci: Stokrotka, Delima, Maro Market i Społem Tychy. Kiedy pół roku temu zapadła decyzja o sprzedaży, zarząd informował, że transakcja obejmie 184 Stokrotki, osiem Delim, a także 24 placówki Społem Tychy i 19 Maro Marketów.

Początkowo władze Emperii zapowiadały, że transakcja zostanie przeprowadzona w I kwartale. Jednak pod koniec stycznia poinformowały, że negocjacje się wydłużą. Prezes Kawa zasygnalizował wtedy, że możliwa jest nie tylko sprzedaż detalu, ale również joint venture z wybranym inwestorem. Zapewne chodziło o Polomarket.

Można się jednak spodziewać zaciętej walki o sklepy Emperii. Funduszowi Mid Europa Partners (właściciel sieci Żabka) mocno na nich zależy. Otwarcie poinformował o swoich planach, składając (za pośrednictwem firmy Gemma Investments) do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek w sprawie przejęcia. – Postępowanie jest w toku – mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

Mówiło się, że o Stokrotkę będą też walczyć Tesco i Carrefour. Ta pierwsza firma nie odpowiedziała na nasze pytanie, a Carrefour dał odpowiedź wymijającą. – Ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa nie komentujemy informacji dotyczących potencjalnych transakcji tego typu – mówi Maria Cieślikowska, rzecznik Carrefour Polska.

W grze o sieć detaliczną Emperii zostały już tylko dwa podmioty: Mid Europa Partners oraz Polomarket – wynika z nieoficjalnych informacji „Rz". Osoba zbliżona do Emperii potwierdziła tę informację. W przypadku Polomarketu negocjacje nie dotyczą sprzedaży biznesu, ale połaczenia sieci sklepów. Zarząd Emperii nie potwierdza ani nie zaprzecza. – Nie chcemy komentować spekulacji i plotek rynkowych – mówi tylko Artur Kawa, prezes Emperii. W podobnym tonie wypowiada się Marek Wojnowski, prezes Polomarketu. – Bez komentarza – ucina.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił