Unia wesprze promocję polskiej żywności

Bruksela zgodziła się na kampanię informacyjną na temat mleka i wołowiny w Polsce – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 18.06.2012 05:03

Unia wesprze promocję polskiej żywności

Foto: Bloomberg

Polska ma już na swoim koncie 17 programów promocyjnych wartych niemal 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł. W najbliższych dniach Komisja Europejska ogłosi oficjalnie, że wesprze finansowo dwie kolejne polskie kampanie. Jak ustaliliśmy, chodzi o programy przygotowane przez Polską Izbę Mleka oraz Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (PZPBM). Ich łączna wartość to nieco ponad

4 mln euro, czyli niemal 17,5 mln zł. Połowę tej kwoty dostaną od Unii Europejskiej. Kolejne 30 proc. pochodzić będzie z budżetu krajowego. Resztę wyłożą sami producenci.

Polska Izba Mleka nie ma jeszcze oficjalnego potwierdzenia akceptacji programu.

– Jeżeli ją otrzymamy, to we wrześniu ruszymy z naszą kampanią promującą spożycie mleka – mówi „Rz" Agnieszka Maliszewska, szefowa Polskiej Izby Mleka. Organizacja chce skupić się przede wszystkim na dzieciach i młodzieży ze szkół podstawowych oraz gimnazjów. Kampanię będzie prowadzić m.in. w szkołach oraz w Internecie.

Na 19 programach promocyjnych z Polski z pewnością się nie skończy. Na akceptację Komisji Europejskiej czekają już bowiem trzy kolejne wnioski z naszego kraju. Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP chce zdobyć dotacje na promocję wieprzowiny, drobiu i wołowiny. Kampanię zamierza przeprowadzić w Chinach, Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jej łączna wartość to 5 mln euro (ponad 20 mln zł).

Za niemal 3 mln euro (około 13 mln zł) kampanię promującą wieprzowinę wysokiej jakości produkowanej w systemie QAFP planuje Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI). – Chcemy ją przeprowadzić w Polsce, Czechach oraz na Litwie – mówi „Rz" Wiesław Różański, prezes UPEMI.

O zgodę i dofinansowanie Unii ubiegają się także resort rolnictwa i Agencja Rynku Rolnego. Zamierzają przeprowadzić kampanię informacyjną na temat produktów regionalnych, np. oscypka czy rogala świętomarcińskiego. Wartość tego programu to 4 mln euro (niemal mln 17 mln zł). W połowie zostanie ona sfinansowana z budżetu państwa.

Na decyzję Komisji Europejskiej autorzy trzech najnowszych wniosków muszą poczekać do końca listopada. Jeżeli Bruksela wyda zgodę, programy ruszą w 2013 r.  Na koniec 2011 r. udział Polski we wspólnotowej puli na promocję żywności wynosił ok. 15 proc. W 2010 r. był na poziomie 9 proc., a w 2009 r. wynosił 6 proc.

Polska ma już na swoim koncie 17 programów promocyjnych wartych niemal 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł. W najbliższych dniach Komisja Europejska ogłosi oficjalnie, że wesprze finansowo dwie kolejne polskie kampanie. Jak ustaliliśmy, chodzi o programy przygotowane przez Polską Izbę Mleka oraz Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (PZPBM). Ich łączna wartość to nieco ponad

4 mln euro, czyli niemal 17,5 mln zł. Połowę tej kwoty dostaną od Unii Europejskiej. Kolejne 30 proc. pochodzić będzie z budżetu krajowego. Resztę wyłożą sami producenci.

Biznes
Trump złamał konstytucję? Mniej polskich firm chce zatrudniać. Biały Wodór w UE
Biznes
Rafał Brzoska: Jestem propaństwowym romantykiem, a nie załatwiaczem czyichś interesów
Biznes
Ekonomiści: na AI wydajemy mniej od toczącej wojnę Ukrainy
Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?