Jak wskazują badania ilościowe przeprowadzone przez MEC Analytics & Insight Najpopularniejszym operatorem dla posiadaczy smartfonów jest Orange, a drugim w kolejności – Play. Wśród posiadających smartfony najpopularniejszą marką jest Samsung (32 proc.) a na drugim miejscu Nokia (29 proc.). W ciągu roku Samsung zwiększył swój udział w rynku smartfonów o 11 proc., a Nokia zmniejszyła o 5 proc.. Aż 61 proc. osób ma smartfona krócej niż rok.
Jeszcze rok temu najpopularniejszą marką wśród smartfonów była Nokia (41,6 proc.). Innymi popularnymi markami były Samsung (25,6 proc.) oraz Sony Ericsson (20,4 proc.). Rzadziej respondenci wybierali Iphone'a (8,8 proc.) podobnie jak Blackberry (5,1 proc.).
Firma MEC Analytics & Insight zbadała też zwyczaje związane z korzystaniem z telefonu komórkowego. Głównym powodem decyzji o zakupie smartfona jest możliwość korzystania z wyszukiwarki internetowej. Konsumenci wybierają te urządzenia po to by sprawdzać pocztę prywatną i służbową, czytać newsy, korzystać z Facebooka, używać komunikatory oraz sprawdzać prognozę pogody. O dziwo, większość internautów korzysta ze smartfonów – w domu.
Posiadacze smartfonów doceniają mnogość dostępnych aplikacji, od użytecznych po czysto rozrywkowe i najchętniej darmowe (61 proc. wskazań). Większość ma zainstalowanych do 10 aplikacji.
Najpopularniejsze aplikacje na telefon w 2012 to: gry, poczta e-mail i muzyka. W porównaniu do 2011 Polacy ogólnie więcej korzystają z aplikacji umożliwiających czytanie wiadomości, słuchanie muzyki, komunikację ze znajomymi (korzystanie z komunikatorów, serwisów społecznościowych i poczty) oraz korzystanie z aplikacji sport. Mniej osób korzysta z aplikacji biznes.