Polak z grami za pan brat

Prawie połowa Polaków gra codziennie w gry wideo - wynika z badań przedstawionych przez Samsung Electronics Polska

Publikacja: 01.10.2012 13:26

Polak z grami za pan brat

Foto: Flickr

W związku ze zbliżającym się finałem World Cyber Games 2012 firma Samsung Electronics Polska postanowiła sprawdzić profil demograficzny Polaków, którzy spędzają czas wolny, grając w gry komputerowe. Wyniki badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w grupie respondentów pomiędzy 27. a 35. rokiem życia wskazują, że Polacy bardzo chętnie spędzają wolny czas na elektronicznej rozrywce.

Prawie połowa ankietowanych Polaków (49 proc.) potwierdziła, iż grywa w gry wideo w zasadzie codziennie i średnio poświęca na tę rozrywkę od 1 do 2 godzin. Wbrew utartemu stereotypowi różnica pomiędzy grającymi mężczyznami a kobietami nie jest wcale taka duża. Do takiej formy spędzania wolnego czasu przyznaje się aż 42 proc. przedstawicielek płci pięknej w porównaniu do 52 proc. mężczyzn. Zaledwie 14 proc. Polaków poświęca na granie ponad 20 godzin w tygodniu, a tylko 6 proc. grywa raz lub kilka razy do roku. W odczuciu respondentów czas poświęcony na gry wideo stanowi niewielką część ich wolnego czasu. Częściej twierdzą tak kobiety (51 proc. wobec 34 proc. mężczyzn). Ponadto osoby grające codziennie przyznają, że zajmuje im to co najmniej połowę wolnego czasu (39 proc. wobec 10 proc. w grupie rzadziej grających).

Na czym gramy?

Najpopularniejszym sprzętem do grania nie jest, jak by się mogło wydawać, komputer stacjonarny (51 proc.) lecz laptop, z którego korzysta w tym celu aż 62 proc. ankietowanych. Na dalszych miejscach znalazły się smartfony (28 proc.), konsole do gier (33 proc.) oraz tablety (5 proc.). Mimo iż ze względu na swoją poręczność w podróży do grania częściej są wykorzystywane  telefony komórkowe, 14 proc. ankietowanych kobiet przyznaje, że nigdy nie grały w żadną grę na tego typu urządzeniu. W przypadku gier dostępnych w internecie popularniejsze są gry przeglądarkowe niż gry na serwisach społecznościowych. W te ostatnie częściej grywają kobiety, najprawdopodobniej ze względu na liczbę znajomych znajdujących się w serwisach oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji.

Co sądzimy o grach?

Aż 75 proc. badanych przyznaje, że gry wideo pozwalają się im odprężyć po całym dniu, a dla 59 proc. to dobry sposób na spędzenie wolnego czasu. Ale ta forma rozrywki to również sposób na rozwijanie wielu zdolności, o których nie zawsze myślimy w kontekście gier. 81 proc. przyznaje, że granie rozwija u nich umiejętności strategicznego myślenia, a 76 proc. osób w ten sposób poprawia swoją spostrzegawczość oraz zdolności percepcyjne, a także wyobraźnię (58 proc.) oraz zdolności manualne (61 proc.).

Jak spędzamy wolny czas i czym się interesujemy?

Gry komputerowe to rozrywka, którą Polacy bardzo lubią, ale znajdują również czas na inne hobby, aby zachować zdrową równowagę. Wśród regularnych lub okazjonalnych graczy nieznacznie dominują bierne sposoby spędzania wolnego czasu, jednak w czołówce są również spacery (71 proc.) i spotkania z przyjaciółmi (71 proc.). Kobiety częściej oglądają telewizję (84 proc. do 71 proc. mężczyzn), czytają książki (77 proc. do 58 proc.) i chodzą na spacery (77 proc. do 65 proc.). Mężczyźni natomiast częściej niż kobiety uprawiają sport (48 proc. do 28 proc. kobiet) i – co ciekawe – chodzą do teatru (16 proc. do 9 proc.). Jeżeli chodzi o zainteresowania, to ponad połowa Polaków (64 proc.) interesuje się bieżącymi wydarzeniami. Popularne są również zagadnienia związane z komputerami i internetem oraz modne ostatnio kulinaria, które zwracają uwagę 58 proc. osób. Na dalszych miejscach pojawiły się kultura i sztuka (52 proc.), literatura (41 proc.), nauka (40 proc.), sport (38 proc.). Polityką oraz ekonomią interesuje się zaledwie odpowiednio 32 proc. i 30 proc. respondentów.

Badania przeprowadzone na zlecenie głównego sponsora World Cyber Games 2012 obalają stereotyp przeciętnego gracza, który nie robi nic innego, tylko spędza każdą wolną chwilę przed komputerem. Polacy potrafią osiągnąć równowagę pomiędzy życiowymi priorytetami a hobby, jakimi są coraz popularniejsze w naszym kraju gry wideo.

W związku ze zbliżającym się finałem World Cyber Games 2012 firma Samsung Electronics Polska postanowiła sprawdzić profil demograficzny Polaków, którzy spędzają czas wolny, grając w gry komputerowe. Wyniki badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w grupie respondentów pomiędzy 27. a 35. rokiem życia wskazują, że Polacy bardzo chętnie spędzają wolny czas na elektronicznej rozrywce.

Prawie połowa ankietowanych Polaków (49 proc.) potwierdziła, iż grywa w gry wideo w zasadzie codziennie i średnio poświęca na tę rozrywkę od 1 do 2 godzin. Wbrew utartemu stereotypowi różnica pomiędzy grającymi mężczyznami a kobietami nie jest wcale taka duża. Do takiej formy spędzania wolnego czasu przyznaje się aż 42 proc. przedstawicielek płci pięknej w porównaniu do 52 proc. mężczyzn. Zaledwie 14 proc. Polaków poświęca na granie ponad 20 godzin w tygodniu, a tylko 6 proc. grywa raz lub kilka razy do roku. W odczuciu respondentów czas poświęcony na gry wideo stanowi niewielką część ich wolnego czasu. Częściej twierdzą tak kobiety (51 proc. wobec 34 proc. mężczyzn). Ponadto osoby grające codziennie przyznają, że zajmuje im to co najmniej połowę wolnego czasu (39 proc. wobec 10 proc. w grupie rzadziej grających).

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki