Magna rezygnuje z FSO?

Według informacji uzyskanej w Ministerstwie Gospodarki, kanadyjski inwestor, firma Magna International nie jest już zainteresowana przejęciem warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych - informuje firma SAMAR

Aktualizacja: 18.10.2012 10:22 Publikacja: 18.10.2012 10:14

Magna rezygnuje z FSO?

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Pierwotny plan zakładał, że kanadyjska firma zainwestuje w Polsce ok. miliarda złotych. W żerańskiej fabryce miało być produkowanych co najmniej kilkadziesiąt tysięcy aut rocznie, a prace miało znaleźć kilka tysięcy ludzi.

- Ze względu na wycofanie się Magny z dalszych negocjacji w sprawie FSO, prace nad nowelizacją Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020 zostały wstrzymane. – poinformowała IBRM Samar, Agnieszka Pałka, naczelnik wydziału Departamentu Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki.

Jedynym przywilejem, jaki udało się Magnie uzyskać, była obietnica zwolnienia przez władze Warszawy z płacenia podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów miało natomiast zablokować pomysł resortu gospodarki przyznania Kanadyjczykom 90 mln zł z budżetu państwa na inwestycje. Zapewnieniem Magnie takiej kwoty zajmował się w lipcu Międzyresortowy Zespół ds. Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Polskiej.

Ze źródeł zbliżonych do spółki dowiedzieliśmy się jednak, że negocjacje dotyczące wejścia Magny na Żerań „zostały wstrzymane". Zaskoczenia decyzją Magny nie ukrywali z kolei przedstawiciele Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych – Nic nie wiem w tej sprawie. Zorientuję się w sytuacji po powrocie do kraju z Chin – stwierdził Sławomir Majman, prezes PAIiIZ.

W kwietniu Magna International, jeden z największych producentów komponentów motoryzacyjnych, chce rozpocząć produkcję aut w żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych.

Dla FSO nowy inwestor miał być reaktywacją zatrzymanego w lutym ubiegłego roku zakładu. Dziś pracuje w nim zaledwie ok. 100 osób.

Pół wieku FSO

W żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych powstałej w 1951 roku produkowano do tej pory samochody: Warszawa, Syrena, Polski Fiat, Polonez, modele Daewoo Matiza i Lanosa, Tico, Espero, Nubiry Tacumy i Leganzy (niektóre w ilościach śladowych) oraz Chevroleta Aveo. Fabryka miała dwóch inwestorów – Daewoo oraz AvtoZAZ.

Pierwotny plan zakładał, że kanadyjska firma zainwestuje w Polsce ok. miliarda złotych. W żerańskiej fabryce miało być produkowanych co najmniej kilkadziesiąt tysięcy aut rocznie, a prace miało znaleźć kilka tysięcy ludzi.

- Ze względu na wycofanie się Magny z dalszych negocjacji w sprawie FSO, prace nad nowelizacją Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020 zostały wstrzymane. – poinformowała IBRM Samar, Agnieszka Pałka, naczelnik wydziału Departamentu Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne