Wedel chce odzyskać pozycję lidera rynku

Sytuacja w branży jest coraz trudniejsza. Rynek rośnie wolno, a konsumenci zaciskają pasa. Wedel utracił pozycję lidera, ale broni nie składa

Publikacja: 23.10.2012 01:36

Wedel chce odzyskać pozycję lidera rynku

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

– Rzeczywiście, straciliśmy pozycję lidera rynku wyrobów czekoladowych. Nadal dominujemy w segmencie pianek w czekoladzie oraz tabliczek czekoladowych – mówi Magdalena Kołodziejska, kierownik komunikacji Lotte Wedel. W tym pierwszym segmencie firma ma 62,7 proc. udziałów, a w drugim – 20,7 proc. W całym rynku produktów czekoladowych od stycznia do sierpnia jej udział wynosił 12,7 proc. wartościowo i 12,3 proc. ilościowo.

Wedla wyprzedził Kraft. – Średni wartościowy udział Kraft Foods w polskim rynku słodyczy od początku roku wynosi 15,4 proc., a ilościowy 13,8 proc., co daje naszej firmie pozycję lidera. Natomiast udziały z sierpnia 2012 r. wynoszą wartościowo  16,7 proc., a ilościowo  14,9 proc. – podaje Agnieszka Kępińska, rzeczniczka Krafta.

Wedel deklaruje, że będzie się starał odzyskać pałeczkę lidera. Kilka miesięcy temu Lotte, japoński właściciel spółki, przeprowadził w firmie sporo zmian. Szczegóły nie są znane, ale wiadomo m.in., że zredukowano zatrudnienie. Wedel szykuje się też do zrealizowania dużej inwestycji: budowy fabryki w Świdnicy. Pojawiły się informacje, jakoby plany zostały odłożone. – Nigdy nie określiliśmy definitywnie terminu rozpoczęcia inwestycji. Plotki o odkładaniu budowy fabryki w Świdnicy to czyste spekulacje – podkreśla Kołodziejska.

Jak podaje Kraft, powołując się na dane Nielsena, wartość rynku słodyczy (zdefiniowanego jako suma czekolad, pralin, wafli i batonów w czekoladzie oraz draży czekoladowych) to ponad 4,46 mld zł. – Wartościowo wzrost tego rynku wynosi 5,2 proc. w stosunku do poprzedniego roku, a ilościowo 0,7 proc. Podobnych trendów spodziewamy się do końca tego roku i jesteśmy przekonani, że podobna tendencja utrzyma się również w przyszłym roku – mówi Kępińska.

Analitycy podkreślają, że rynek słodyczy należy do bardzo konkurencyjnych ze względu na dużą liczbę obecnych na nim producentów. – Poza jakością i innowacyjnością produktów muszą oni ze sobą konkurować ceną. Polscy konsumenci nie należą do wyjątkowo lojalnych nabywców. W przypadku popełnienia błędu przez jednego z liderów w danym segmencie konkurenci bardzo szybko wykorzystują okazję do wzmocnienia swojej pozycji – mówi Monika Kalwasińska, analityk DM PKO BP.

Dodaje, że jeżeli spowolnienie gospodarcze będzie utrzymywało się w kolejnych kwartałach, niewykluczone, że producenci słodyczy będą musieli zadowolić się niższymi marżami, które i tak w ostatnich latach spadły ze względu na wysokie ceny surowców.

Czy konsumenci mogą liczyć na spadek cen słodyczy? Zdania są podzielone. – Coraz częściej na rynku będziemy mieli do czynienia z różnego rodzaju promocjami zamiast obniżania jednostkowej ceny sprzedaży – uważa Kalwasińska.

Z kolei Adam Kaptur, analityk Millennium DM, podkreśla, że możliwość ewentualnych obniżek będzie zależała od sytuacji na rynku surowców.

– Na przykład w 2011 roku ceny musiały być podnoszone z uwagi na wzrost cen cukru. Jeżeli jednak któryś z graczy będzie chciał dynamicznie zwiększyć udziały rynkowe, obniżki cen nie są wykluczone – mówi analityk.

– Rzeczywiście, straciliśmy pozycję lidera rynku wyrobów czekoladowych. Nadal dominujemy w segmencie pianek w czekoladzie oraz tabliczek czekoladowych – mówi Magdalena Kołodziejska, kierownik komunikacji Lotte Wedel. W tym pierwszym segmencie firma ma 62,7 proc. udziałów, a w drugim – 20,7 proc. W całym rynku produktów czekoladowych od stycznia do sierpnia jej udział wynosił 12,7 proc. wartościowo i 12,3 proc. ilościowo.

Wedla wyprzedził Kraft. – Średni wartościowy udział Kraft Foods w polskim rynku słodyczy od początku roku wynosi 15,4 proc., a ilościowy 13,8 proc., co daje naszej firmie pozycję lidera. Natomiast udziały z sierpnia 2012 r. wynoszą wartościowo  16,7 proc., a ilościowo  14,9 proc. – podaje Agnieszka Kępińska, rzeczniczka Krafta.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej