Wedel chce odzyskać pozycję lidera rynku

Sytuacja w branży jest coraz trudniejsza. Rynek rośnie wolno, a konsumenci zaciskają pasa. Wedel utracił pozycję lidera, ale broni nie składa

Publikacja: 23.10.2012 01:36

Wedel chce odzyskać pozycję lidera rynku

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

– Rzeczywiście, straciliśmy pozycję lidera rynku wyrobów czekoladowych. Nadal dominujemy w segmencie pianek w czekoladzie oraz tabliczek czekoladowych – mówi Magdalena Kołodziejska, kierownik komunikacji Lotte Wedel. W tym pierwszym segmencie firma ma 62,7 proc. udziałów, a w drugim – 20,7 proc. W całym rynku produktów czekoladowych od stycznia do sierpnia jej udział wynosił 12,7 proc. wartościowo i 12,3 proc. ilościowo.

Wedla wyprzedził Kraft. – Średni wartościowy udział Kraft Foods w polskim rynku słodyczy od początku roku wynosi 15,4 proc., a ilościowy 13,8 proc., co daje naszej firmie pozycję lidera. Natomiast udziały z sierpnia 2012 r. wynoszą wartościowo  16,7 proc., a ilościowo  14,9 proc. – podaje Agnieszka Kępińska, rzeczniczka Krafta.

Wedel deklaruje, że będzie się starał odzyskać pałeczkę lidera. Kilka miesięcy temu Lotte, japoński właściciel spółki, przeprowadził w firmie sporo zmian. Szczegóły nie są znane, ale wiadomo m.in., że zredukowano zatrudnienie. Wedel szykuje się też do zrealizowania dużej inwestycji: budowy fabryki w Świdnicy. Pojawiły się informacje, jakoby plany zostały odłożone. – Nigdy nie określiliśmy definitywnie terminu rozpoczęcia inwestycji. Plotki o odkładaniu budowy fabryki w Świdnicy to czyste spekulacje – podkreśla Kołodziejska.

Jak podaje Kraft, powołując się na dane Nielsena, wartość rynku słodyczy (zdefiniowanego jako suma czekolad, pralin, wafli i batonów w czekoladzie oraz draży czekoladowych) to ponad 4,46 mld zł. – Wartościowo wzrost tego rynku wynosi 5,2 proc. w stosunku do poprzedniego roku, a ilościowo 0,7 proc. Podobnych trendów spodziewamy się do końca tego roku i jesteśmy przekonani, że podobna tendencja utrzyma się również w przyszłym roku – mówi Kępińska.

Analitycy podkreślają, że rynek słodyczy należy do bardzo konkurencyjnych ze względu na dużą liczbę obecnych na nim producentów. – Poza jakością i innowacyjnością produktów muszą oni ze sobą konkurować ceną. Polscy konsumenci nie należą do wyjątkowo lojalnych nabywców. W przypadku popełnienia błędu przez jednego z liderów w danym segmencie konkurenci bardzo szybko wykorzystują okazję do wzmocnienia swojej pozycji – mówi Monika Kalwasińska, analityk DM PKO BP.

Dodaje, że jeżeli spowolnienie gospodarcze będzie utrzymywało się w kolejnych kwartałach, niewykluczone, że producenci słodyczy będą musieli zadowolić się niższymi marżami, które i tak w ostatnich latach spadły ze względu na wysokie ceny surowców.

Czy konsumenci mogą liczyć na spadek cen słodyczy? Zdania są podzielone. – Coraz częściej na rynku będziemy mieli do czynienia z różnego rodzaju promocjami zamiast obniżania jednostkowej ceny sprzedaży – uważa Kalwasińska.

Z kolei Adam Kaptur, analityk Millennium DM, podkreśla, że możliwość ewentualnych obniżek będzie zależała od sytuacji na rynku surowców.

– Na przykład w 2011 roku ceny musiały być podnoszone z uwagi na wzrost cen cukru. Jeżeli jednak któryś z graczy będzie chciał dynamicznie zwiększyć udziały rynkowe, obniżki cen nie są wykluczone – mówi analityk.

– Rzeczywiście, straciliśmy pozycję lidera rynku wyrobów czekoladowych. Nadal dominujemy w segmencie pianek w czekoladzie oraz tabliczek czekoladowych – mówi Magdalena Kołodziejska, kierownik komunikacji Lotte Wedel. W tym pierwszym segmencie firma ma 62,7 proc. udziałów, a w drugim – 20,7 proc. W całym rynku produktów czekoladowych od stycznia do sierpnia jej udział wynosił 12,7 proc. wartościowo i 12,3 proc. ilościowo.

Wedla wyprzedził Kraft. – Średni wartościowy udział Kraft Foods w polskim rynku słodyczy od początku roku wynosi 15,4 proc., a ilościowy 13,8 proc., co daje naszej firmie pozycję lidera. Natomiast udziały z sierpnia 2012 r. wynoszą wartościowo  16,7 proc., a ilościowo  14,9 proc. – podaje Agnieszka Kępińska, rzeczniczka Krafta.

Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów