Dystrybutorom usług T-Mobile spadną przychody, ale nie zyski

Operatorzy komórkowi walczą o przyszłe przychody. T-Mobile widzi je teraz w telefonach. Planuje sporą zmianę w sprzedaży

Publikacja: 19.11.2012 02:09

Operatorzy w rok zamknęli kilkaset sklepów

Operatorzy w rok zamknęli kilkaset sklepów

Foto: Rzeczpospolita

Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, rozważa zmianę sposobu sprzedaży telefonów.

Nowa polityka ma wejść w życie pod koniec tego roku lub na początku roku 2013 i sprawi, że sprzedawane konsumentom telefony nie będą przychodem zewnętrznych firm dystrybutorskich. Aparaty mają być od „a do z" własnością T-Mobile i to telekom będzie je sprzedawać. To oznacza zmianę dla dilerów PTC, w tym giełdowych firm: Eurotel i Tell.

T-Mobile: telefony szerzej dostępne

„(...) wprowadzona zostanie zmiana polegająca na tym, że towar będzie własnością operatora sieci T-Mobile, a salony sieci Eurotel będą go wydawać w imieniu operatora (...)" – podał Eurotel w komentarzu do sprawozdania za III kw.

Według PTC będzie to dotyczyć wszystkich dilerów, nie tylko tego największego. Prowadzą oni ok. 800 sklepów dla T-Mobile. Telekom zapewnia, że teraz telefony, także te najdroższe, będą łatwiej dostępne, a właścicielom sklepów zostanie w kieszeni gotówka, którą musieli wydawać na aparaty.

– Zmiana ma na celu zwiększenie efektywności gospodarki magazynowej, która przełoży się na większą dostępność urządzeń dla klientów w całej sieci sprzedaży – mówi Grzegorz Bors z zarządu PTC.

Z szacunków „Rz" wynika, że przychody PTC zasili ok. 50–60 mln zł rocznie. To jednak niejedyny efekt tej zmiany. Łatwiej będzie PTC objąć większą liczbę aparatów sprzedażą ratalną, dzięki której – jak wynika z nieoficjalnych informacji – telekom już dziś księguje kwartalnie ok. 100 mln zł przychodów.

To, że T-Mobile stawia na dystrybucję sprzętu elektronicznego, widać także po intensywności kampanii promujących Internet z laptopem. To telekom wyróżnia. Walkę na smartfony prowadzą bowiem wszyscy operatorzy.

Bors wskazuje, że jeśli T-Mobile uda się zwiększyć sprzedaż, podjęte działanie może pozytywnie wpłynąć na wyniki finansowe i operacyjne.

Dilerzy nie narzekają

Eurotel deklaruje, że zmiana go nie martwi, ale nie ujawnia, o ile mogą spaść mu przychody. – Będzie to znacznie mniej niż obecna wartość (16 mln zł po dziewięciu miesiącach br. – red.) sprzedaży towarów w ramach segmentu PTC – mówi Tomasz Basiński, wiceprezes spółki. Zapewnia, że zyski grupy nie spadną.

– Wręcz przeciwnie, sądzimy, że m. in. dzięki potencjalnie większej dostępności aparatów zyski mogą się nawet zwiększyć – dodaje. – Planujemy wypłatę dywidendy, podobnie jak i w roku bieżącym. Zakładam, że będzie w proporcji do oczekiwanego wzrostu zysku – wskazuje.

Sklepów już mniej

Operatorzy komórkowi od dłuższego czasu optymalizują swoje biznesy, w tym także sieci dystrybucji. Klientów telefonii prawie im już nie przybywa, więc aby obsłużyć osoby zmieniające operatora albo przedłużające umowę, nie potrzebują tylu sklepów co kiedyś.

Przez ostatni rok Orange zrezygnował z ok. 120 salonów, a T-Mobile – z ok. 100. Plus szczegółowych danych nie podaje, informuje tylko, że dziś w sieciach partnerskich ma 800 sklepów. Nie komentuje, czy planuje zmiany w kooperacji z nimi.

Tylko P4, operator sieci Play, zapewnia, że sklepów nie zamyka, a wręcz przeciwnie. – Nie zamierzamy oszczędzać na naszych salonach – mówi Marcin Gruszka, rzecznik P4.

Play zaciekle walczy o abonentów pozostałych sieci. Tylko jemu w tym roku przychody urosną.

Walka o rynek i zyski

Od stycznia przychody operatorów z rozliczeń hurtowych spadną o 35 proc. za sprawą decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Hurt odpowiada nawet za 20 proc. przychodów telekomów. Wprawdzie deklarują, że decyzje UKE nie obniżą ich zysków, ale może to zrobić kryzys i nowe prawo telekomunikacyjne, które nie pozwala zawierać im umów na więcej niż dwa lata. Operatorzy rozwijają więc usługi teleinformatyczne, dystrybuują ubezpieczenia i karty płatnicze, oferują płatności komórkowe z nowoczesnymi (drogimi) smartfonami. Zdarza się, że stosują i mniej wyrafinowane sposoby: wycofują się z promocji lub wprowadzają opłaty za niegdyś bezpłatne usługi.

Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, rozważa zmianę sposobu sprzedaży telefonów.

Nowa polityka ma wejść w życie pod koniec tego roku lub na początku roku 2013 i sprawi, że sprzedawane konsumentom telefony nie będą przychodem zewnętrznych firm dystrybutorskich. Aparaty mają być od „a do z" własnością T-Mobile i to telekom będzie je sprzedawać. To oznacza zmianę dla dilerów PTC, w tym giełdowych firm: Eurotel i Tell.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach