Jak pokazuje ostatni raport sieci ECC-Net dotyczący handlu on-line, mimo niedogodności, z którymi stykają się internauci, sprzedaż w Internecie w całej Europie, w tym w Polsce, się rozwija. Na co więc zwracać uwagę podczas zakupów internetowych? Pracownicy Europejskiego Centrum Konsumenckiego przedstawili listę spraw, które należy mieć na uwadze.
Wiedza o sprzedawcy
Korzystamy z zaufanych stron, czyli tych, które czytelnie informują o polityce prywatności wobec naszych danych. Sprawdzamy, czy na stronie znajdują się adres i numer telefonu. Możemy również sprawdzić, czy rzeczywiście mamy szansę spotkać kogoś po drugiej stronie słuchawki.
Pamiętamy, że rozszerzenie „.pl" nie oznacza, iż mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą. Każdy może zarejestrować domenę z rozszerzeniem „.pl", także mieszkaniec Australii, co nie oznacza, że jego sklep będzie podlegał prawu polskiemu, europejskiemu.
Korzystając ze sklepów sieciowych (liczy się geograficzna siedziba sklepu, nie położenie serwera) spoza UE, nie jesteśmy chronieni przez prawo europejskie. Choć nie oznacza to, że w przypadku ewentualnego dochodzenia swoich roszczeń jesteśmy na straconych pozycjach, to stanowi znaczne utrudnienie.
Na dobrą sprawę wszystko, co budzi nasze wątpliwości odnośnie do tego, kim jest sprzedawca, powinno zmuszać nas do większej rozwagi podczas dokonywania zakupów.