W lotnictwie wyprzedaż,chętnych brak

W tym roku właściciela zmienią tylko dwaj europejscy przewoźnicy – brytyjski BMI oraz portugalski TAP, który powinien zostać sprzedany do końca grudnia

Publikacja: 05.12.2012 02:42

W lotnictwie wyprzedaż,chętnych brak

Foto: Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek

Zbankrutowało natomiast aż 9 europejskich przewoźników, w tym dwie liczące się linie – węgierski Malev i hiszpański Spanair, które do ostatniej chwili szukały inwestora. Nie udało się sprzedać polskiego LOT, którego prywatyzację zapowiadano na trzeci kwartał 2012. Teraz prezes spółki Marcin Piróg uważa, że zmiana właściciela w roku przyszłym jest realna.

Na LOT był jeden oferent – Turkish Airlines, który wycofał się twierdząc, że nie jest w stanie przejąć pakietu kontrolnego, bo przeszkadzają w tym unijne przepisy zabraniające wykupywania ponad

49 proc. unijnego przewoźnika przez inwestora spoza UE. Prezes Turkish Airlines Temel Kotil przyznał jednak w rozmowie z „Rz", że on sam był znacznie bardziej entuzjastycznie nastawiony do tego pomysłu niż jego rada nadzorcza. – Teraz nie planuję już żadnych przejęć, stawiamy na wzrost organiczny – mówił Kotil. Ma za co. Linia ma najnowszą flotę w regionie i w Europie oraz regularnie przynosi zyski.

Sądzono powszechnie, że na TAP „rzucą się" dosłownie wszystkie największe linie europejskie od Aerofłotu poprzez British Airways i Air France po Lufthansę. Dla wszystkich najbardziej liczyła się południowoamerykańska siatka przewoźnika. Nic z tego. Wszyscy skorzystali z dostępu do dokumentów finansowych linii i na placu boju pozostała jedynie brazylijska spółka Synergy Group, należąca do Brazylijczyka polskiego pochodzenia Germana Efromovicha.

Brytyjski BMI został sprzedany przez Lufthansę za niezbyt wygórowaną kwotę – 210 mln euro, po czym British Airways pozbył się niskokosztowej części kupionej linii – BMI baby za 12 mln euro. Tutaj mniej ważne były pieniądze, a bardziej – działki czasowe startów i lądowań (sloty) na londyńskim lotnisku Heathrow, których nie przybywa. Na tym najbardziej ruchliwym lotnisku Europy dwa sloty (start i lądowanie) kosztują ok. 2 mln dolarów.

Od półtora roku Singapore Airlines szukają nabywcy na pakiet 49 proc. w Virgin Atlantic (VA), drugiej co do wielkości linii brytyjskiej. Teraz ujawniła się amerykańska Delta, ale nierozwiązaną kwestią pozostaje cena. Singapurczycy kupili udziały w Virginie 13 lat temu za 962 mln dolarów. Teraz oferowana cena nie przekracza 600 mln dol. Tyle że VA przynosi straty, a Singapore Airlines widzi, iż sytuacja na rynku europejskim zamiast się poprawiać, nadal się pogarsza.

Musimy wykorzystać czas oczekiwania

Zbankrutowało natomiast aż 9 europejskich przewoźników, w tym dwie liczące się linie – węgierski Malev i hiszpański Spanair, które do ostatniej chwili szukały inwestora. Nie udało się sprzedać polskiego LOT, którego prywatyzację zapowiadano na trzeci kwartał 2012. Teraz prezes spółki Marcin Piróg uważa, że zmiana właściciela w roku przyszłym jest realna.

Na LOT był jeden oferent – Turkish Airlines, który wycofał się twierdząc, że nie jest w stanie przejąć pakietu kontrolnego, bo przeszkadzają w tym unijne przepisy zabraniające wykupywania ponad

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku