Szef Qatar Airways: europejskie linie lotnicze nie kontrolują kosztów

Brak kontroli kosztów to jedna z głównych przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej wielu europejskich przewoźników lotniczych - powiedział prezes Qatar Airways Akbar Al Baker. Wśród problemów linii lotniczych wymienił też żądania związków zawodowych i pracowników

Publikacja: 06.12.2012 09:33

W ocenie szefa Qatar Airways - linii uważanej za jedną z najlepszych na świecie - europejscy przewoźnicy stracili monopol i przestali być konkurencyjni. "To jest dla nich poważny problem. I wtedy najłatwiej jest winić tych, którzy są konkurencyjni, winić nas. A tak naprawdę szefowie tych linii powinni szukać rozwiązania problemu u siebie" - powiedział Akbar Al Baker.

Problem wielu europejskich linii lotniczych - jego zdaniem - polega na tym, że nie kontrolują kosztów. "Do tego dochodzą żądania związków zawodowych oraz pracowników. Wszystko to sprawia, że przewoźnicy w Europie są obecnie w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej" - powiedział.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA podało w październiku, że strata europejskich linii lotniczych za 2012 r. wyniesie 1,2 mld dol. Wcześniej, w czerwcu, prognozowano 1,1 mld dol. straty.

Receptą na sukces linii lotniczej jest - według prezesa Qatar Airways - dbałość o ciągły rozwój firmy i standard usług. "Jesteśmy linią, która istnieje od 15 lat. Pochodzimy z małego państwa, a jednak cały czas się dynamicznie rozwijamy. Ludzie są bardzo skoncentrowani na rozwoju linii; staramy się otwierać nowe kierunki, dbając o szczegóły" - powiedział.

Wyjaśnił, że oferta Qatar Airways skierowana jest do wszystkich. "Nie koncentrujemy się tylko na pasażerach pierwszej klasy i klasy biznes. Takie miejsca stanowią w samolocie mniejszość. Większość osób podróżuje klasą ekonomiczną, jednak w całym samolocie oferujemy taki sam standard serwisu, co doceniają pasażerowie" - dodał.

W środę Qatar Airways zainaugurował regularne połączenia z Warszawy do stolicy Kataru, Dauhy. Akbar Al Baker podkreślił, że Polska ma wzrost gospodarczy, rozwijającą się gospodarkę i prawie 40 milionów obywateli. "Oczywiście, że musieliśmy się tutaj pojawić" - powiedział PAP.

W tym roku Qatar Airways dodały do siatki połączeń 12 nowych kierunków - oprócz Warszawy są to: Baku (Azerbejdżan), Tbilisi (Gruzja), Kigali (Rwanda), Zagrzeb (Chorwacja), Erbil (Irak), Bagdad (Irak), Perth (Australia), Kilimandżaro (Tanzania), Yangon (Birma), Maputo (Mozambik) i Belgrad (Serbia). W ciągu następnych kilku miesięcy linia chce uruchomić połączenia także do: Gassim w Arabii Saudyjskiej, Nadżaf w Iraku, Phnom Penh w Kambodży, Chengdu w Chinach, Chicago w USA oraz Salalah w Omanie.

Qatar Airways dysponuje nowoczesną flotą 114 samolotów obsługującą 122 kierunki biznesowe i turystyczne na całym świecie. Aktualna łączna wartość zamówień na samoloty złożonych przez Qatar Airways to ponad 50 miliardów dolarów. Wśród 250 zamówionych przez przewoźnika maszyn znajdują się: boeingi 787 i 777, airbusy A350, A380 oraz samoloty z rodziny A320. W 2012 roku agencja konsultingowa Skytrax po raz drugi z rzędu przyznała Qatar Airways tytuł Linii Lotniczej Roku, przewoźnik uzyskał także tytuł Najlepszej Linii Lotniczej na Bliskim Wschodzie, a pracownicy Qatar Airways po raz siódmy z rzędu zostali uznani za Najlepszy Personel Linii Lotniczej. W 2012 roku Terminal Premium Lotniska w Dausze po raz drugi z rzędu otrzymał tytuł Najlepszego Lotniska w kategorii Premium.

W ocenie szefa Qatar Airways - linii uważanej za jedną z najlepszych na świecie - europejscy przewoźnicy stracili monopol i przestali być konkurencyjni. "To jest dla nich poważny problem. I wtedy najłatwiej jest winić tych, którzy są konkurencyjni, winić nas. A tak naprawdę szefowie tych linii powinni szukać rozwiązania problemu u siebie" - powiedział Akbar Al Baker.

Problem wielu europejskich linii lotniczych - jego zdaniem - polega na tym, że nie kontrolują kosztów. "Do tego dochodzą żądania związków zawodowych oraz pracowników. Wszystko to sprawia, że przewoźnicy w Europie są obecnie w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej" - powiedział.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi