Profil kierowcy flotowego

Samochody firmowe są wykorzystywane zarówno do celów służbowych, jak i służbowo-prywatnych – wynika z badania na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Publikacja: 30.01.2013 15:32

Profil kierowcy flotowego

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Prawie jedna czwarta (24 proc.) badanych kierowców korzystających z usług firm wynajmu długoterminowego przejeżdża ponad 50 tys. km, a niemal połowa (46 proc.) pokonywała dystans od 25 tys.  do 50 tys. km rocznie. 30 proc. badanych zanotowało poniżej 25 tys. km, z czego 5 proc. – mniej niż 10 tys. km.

Badanie Satysfakcji Kierowców zostało przeprowadzone w  lipcu i sierpniu 2012 roku na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów przez TNS Polska.

- Celem badania był pomiar poziomu satysfakcji kierowców z usług firm wynajmu długoterminowego należących do PZWLP. Analiza odpowiedzi ankietowanych pozwoliła na wskazanie mocnych i słabych stron firm flotowych działających na polskim rynku Do pomiaru satysfakcji wykorzystano metodologię TRI*M – mówi Leszek Pomorski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Samochody firmowe były wykorzystywane zarówno do celów służbowych, jak i służbowo-prywatnych, a grupy ankietowanych wskazujących na każde z tych rozwiązań, były niemal równie liczne. Użytek wyłącznie służbowy zadeklarowało 50,4 proc. badanych, a korzystanie z samochodu flotowego do użytku firmowego i prywatnego, wskazało 49,3 proc. Dwie spośród ankietowanych osób podały wyłącznie użytek prywatny, jako główny sposób wykorzystania samochodu flotowego.

- W drugiej połowie 2012 roku związek obejmował ponad 70 proc. samochodów użytkowanych na polskich drogach w full service leasingu. W badaniu wzięło udział 14 z 16 firm zrzeszonych wówczas w PZWLP. Wyniki Badania Satysfakcji Kierowców możemy więc traktować jako miarodajne dla branży wynajmu długoterminowego pojazdów – wyjaśnia Leszek Pomorski.

Jakie branże dominowały wśród ankietowanych kierowców korzystających z firmowych flot? Pierwsze miejsce zajmują finanse i ubezpieczenia (13 proc.), a kolejne pozycje czołówki to budownictwo i sektor paliwowy (12 proc.) oraz handel hurtowy i handel detaliczny (po około 11 proc.). W tych czterech sektorach pracowała niemal połowa badanych. Do istotnych grup branżowych należały również produkcja (10 proc.) oraz transport i magazynowanie (7 proc.).

Z punktu widzenia stanowiska w strukturze firmy, wśród badanych kierowców flotowych pojazdów najliczniejszą grupę stanowili kierownicy niższego szczebla i specjaliści (35 proc.). Z kolei 24 proc. ankietowanych to dyrektorzy lub wyższa kadra kierownicza, a 22 proc. – management średniego szczebla. Przedstawiciele handlowi zajęli czwarte miejsce z zaledwie 8 proc. Od jednego do trzech procent stanowili pracownicy magazynu lub robotnicy, kierowcy zawodowi, pracownicy administracyjni oraz doradcy.

Badanie zostało przeprowadzone na siedmiuset kierowcach korzystających z samochodów flotowych finansowanych i zarządzanych przez członków PZWLP. Do badania przystąpiła większość firm zrzeszonych w związku. Każda z nich przekazała do TNS Polska obszerną, anonimową listę numerów telefonów do użytkowników służbowych pojazdów z różnych firm, będących klientami członków PZWLP. Z każdej listy została losowo wybrana pula pięćdziesięciu numerów, a wywiady przeprowadzono w formie badania telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI).

Prawie jedna czwarta (24 proc.) badanych kierowców korzystających z usług firm wynajmu długoterminowego przejeżdża ponad 50 tys. km, a niemal połowa (46 proc.) pokonywała dystans od 25 tys.  do 50 tys. km rocznie. 30 proc. badanych zanotowało poniżej 25 tys. km, z czego 5 proc. – mniej niż 10 tys. km.

Badanie Satysfakcji Kierowców zostało przeprowadzone w  lipcu i sierpniu 2012 roku na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów przez TNS Polska.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?