Estonia prymusem w stacjach ładowania

Estonia jako pierwszy kraj na świecie stworzyła ogólnokrajowy system stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

Publikacja: 22.02.2013 07:43

165 stacji zostało wyprodukowane i zainstalowane przez szwajcarsko-szwedzką grupę inżynieryjną Asea Brown Boveri, a ich budowę sfinansował rząd ze sprzedaży nadwyżki 10 mln zezwoleń na emisję CO2 japońskiej Mitsubishi Corp.

Umowa z 2011 r. Mitsubishi zapewniła rządowi dostawę ponad 500 samochodów elektrycznych i sfinansowanie systemu wsparcia dla osób pragnących je kupować.

- Teraz nastała pora prawdziwego naciśnięcia na pedał i ruszenia naprzód z elektrycznymi środkami transportu. Udowodniliśmy, że istnieje realna możliwość stworzenia takiej sieci w kraju i że nie ma barier technicznych — oświadczył w wywiadzie szef programu, który doprowadził do powstania sieci, Jarmo Tuisk.

Estonia była jednym z tych krajów, które wolno dojrzewały do pojazdów elektrycznych z powodu wysokich kosztów takiej jazdy i ich krótkiego zasięgu na pełnych bateriach. Sieć stacji szybkiego ładowania rozmieszczonych strategicznie przy drogach i w miastach oznacza, że użytkownicy takich aut nie muszą już obawiać się utraty energii podczas podróży. Wraz z siecią stacji stworzono jednolity system pobierania opłat.

Estonia licząca 1,2 mln mieszkańców ma obecnie 619 samochodów elektrycznych, z czego 500 jest w użytku władz i urzędów, a reszta przez osoby prywatne i firmy. To oznacza, że jeden samochód elektryczny przypada na 1000 tradycyjnych, co daje Estonii drugie miejsce, za Norwegią, gdzie ta proporcja wynosi 4 na 1000. Trzecia jest Holandia z 0,6 auta na 1000 spalinowych.

Tuisk ma nadzieję, że dzięki krajowej sieci stacji ładowania liczba pojazdów elektrycznych należących do osób fizycznych lub firm podwoi się w tym roku do 200.

165 stacji zostało wyprodukowane i zainstalowane przez szwajcarsko-szwedzką grupę inżynieryjną Asea Brown Boveri, a ich budowę sfinansował rząd ze sprzedaży nadwyżki 10 mln zezwoleń na emisję CO2 japońskiej Mitsubishi Corp.

Umowa z 2011 r. Mitsubishi zapewniła rządowi dostawę ponad 500 samochodów elektrycznych i sfinansowanie systemu wsparcia dla osób pragnących je kupować.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi