Meksyk motoryzacyjnym Eldorado

Audi dołączyło do innych firm samochodowych, które postanowiły produkować swe samochody w Meksyku

Publikacja: 07.05.2013 10:46

Szefowie filii Volkswagena wmurowali w sobotę kamień węgielny pod budowę pierwszej montowni aut tej marki w obu Amerykach. Producent pojazdów segmentu premium dołączył do innych firm, które zdecydowały o podjęciu produkcji w kraju, będącym bramą prowadzącą nie tylko do reszty Ameryki Północnej i Południowej, ale na cały świat. Zakład za 1,3 mld dolarów powstanie za 3 lata i po otwarciu go w połowie 2016 r. stanie się docelowo jedynym dostawcą aut sportowo-użytkowych Audi Q5.

- Meksyk został wybrany świadomie — oświadczył prezes zarządu Audi Rupert Stadler na uroczystości w San José Chiapa, z udziałem ponad 500 przedstawicieli władz i branży samochodowej — Leży między Ameryką Płn. i Południową i jest łącznikiem między obu regionami. Jest więc idealnym ośrodkiem eksportowym.

Firmy samochodowe uruchamiają od 2 lat swe zakłady w tym kraju, który ma szanse prześcignięcia Brazylii jako największa gospodarka Ameryki Łacińskiej, bo zawarł wiele porozumień o wolnym handlu, dysponuje tanią dobrze wykształcaną silą roboczą, znajduje się obok atrakcyjnego rynku amerykańskiego. Dodatkowym czynnikiem jest rosnący popyt w krajach Ameryki Łacińskiej.

Inni już są albo wchodzą

Uroczystość Audi odbyła się w dwa dni po ogłoszeniu przez Hondę o zbudowaniu w środkowym stanie Guanajuato za 470 mln dolarów fabryki układów napędu, w pobliżu montowni za 800 mln dolarów, która ma zacząć działalność w lutym 2014.

Inne firmy samochodowe, które mają w planach uruchomienie fabryk w Meksyku to Mazda i Nissan. Z kolei obecne już GM i Ford inwestują kolejne setki milionów dolarów w swoje zakłady. Nowe fabryki przyciągają dostawców, a to nie koniec. Infiniti, BMW i Hyundai rozważają możliwość budowy montowni w Ameryce Płn.

Kiedy w styczniu 2012 Nissan zapowiedział budowę za 2 mld dolarów w stanie Aguascalientes zakładu, który ma być uruchomiony w końcu 2013 r., prezes Carlos Ghosn nazwal Meksyk — gdzie jego firma ma już dwie montownie, jest liderem w sprzedaży, produkcji i eksporcie — kluczowym czynnikiem wzrostu Nissana w obu Amerykach. Japońska firma eksportuje z Meksyku do 115 krajów.

W ubiegłym roku Meksyk przyciągnął 3,7 mld dolarów zadeklarowanych inwestycji samych tylko firm samochodowych, dorównując amerykańskim — wynika z danych Ośrodka Badań Motoryzacyjnych CAR z Ann Arbor. IHS Automotive szacuje, że inwestycje firm samochodowych w Meksyku mogą wynosić 3 mld dolarów rocznie w najbliższych latach.

Zalety Meksyku

W latach 2000-13 produkcja pojazdów w Meksyku rosła niemal o 3 proc. rocznie w porównaniu ze spadkiem w USA o 1,3 i w Kanadzie o 2,4 proc. — wyliczyła Boston Consulting Group. Ta tendencja utrzyma się do 2018 r., bo prognozy mówią o wzroście produkcji w Meksyku o 5 proc. rocznie wobec wzrostu o 3 proc. w USA i spadku o 4 proc. w Kanadzie. Meksyk jest ósmym na świecie producentem samochodów.

Szefowie Audi uwzględnili dobrą infrastrukturę Meksyku, konkurencyjne struktury kosztów i umowy o wolnym handlu dokonując wyboru lokalizacji zakładu, który będzie mieć powierzchnię 400 boisk piłkarskich. Nazwali zakład "wymarzoną chwilą". VW ma już fabrykę w pobliskim Puebla i zakład silników w Silao.

VW chce zwiększyć sprzedaż w USA, drugim światowym rynku, do miliona pojazdów w 2018 r., w tym 200 tys. aut Audi. W tym samym roku grupa z Wolfsburga zamierza stać się największym producentem pojazdów na świecie. W 2012 r. Niemcy sprzedali w Stanach ponad 577 tys. samochodów, w tym 139 310 Audi.

Nowy zakład w Meksyku stanowi także część planów Audi zwiększenia światowej sprzedaży do ponad 2 mln sztuk w 2020 r., aby odebrać palmę pierwszeństwa BMW i zagrozić rywalowi w segmencie luksusu, Mercedesowi-Benzowi na rynku amerykańskim. BMW i Mercedes mają od lat 90. zakłady produkcyjne w USA i sprzedają w tum kraju dwukrotnie więcej niż Audi.

Dostęp do lukratywnego rynku amerykańskiego nie jest jedynym celem, bo Meksyk ma 12 umów o wolnym handlu z 44 krajami, podczas gdy USA podpisały 14 umów handlowych tylko z 20 krajami. Specjalista motoryzacyjny w Boston Consulting, Xavier Mosquet ocenia, że Meksyk jest lepszą lokalizacją od USA w eksportowaniu do reszty Ameryki Łacińskiej.

Za Meksykiem przemawiają także rosnące koszty pracownicze w Chinach, niższe koszty transportu, a nawet prężna gospodarka. W 2010 r. łączne koszty pracownika wynosiły 3,94 dolary za godzinę wobec 3,45 dolarów w Chinach, 34,59 w USA i 52,60 w Niemczech.

Meksykańska siła robocza jest coraz bardziej wykwalifikowana. 2500 kandydatów, wielu z dyplomami, zgłosiło się do pracy na jednym z 3800 etatów przewidzianych w zakładzie w San José Chiapa, choć Audi nie prowadziło jeszcze żadnej akcji werbunkowej.

Bank Nomura stwierdził w sierpniu 2012, że Meksyk może prześcignąć Brazylię już w 2022 r. jako największa gospodarka Ameryki Łacińskiej. Prognozy zapowiadają wzrost gospodarki Meksyku o 4,5 proc. rocznie w tym okresie wobec 2,1 proc. rocznie w latach 2002-10.

Meksyk może służyć ponadto jako naturalna ochrona dla wielu firm samochodowych przed wahaniami kursów walut w ich krajach czy klęskami naturalnymi w rodzaju tsunami z 2011 r. — uważa analityk z IHS Automotive Guido Vildozo. — To prawdopodobnie jeden z powodów, dla których inne firmy też szykują się do wejścia do tego kraju — dodaje.

Szefowie filii Volkswagena wmurowali w sobotę kamień węgielny pod budowę pierwszej montowni aut tej marki w obu Amerykach. Producent pojazdów segmentu premium dołączył do innych firm, które zdecydowały o podjęciu produkcji w kraju, będącym bramą prowadzącą nie tylko do reszty Ameryki Północnej i Południowej, ale na cały świat. Zakład za 1,3 mld dolarów powstanie za 3 lata i po otwarciu go w połowie 2016 r. stanie się docelowo jedynym dostawcą aut sportowo-użytkowych Audi Q5.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne