Reklama

Rusza kampania promocyjna polskiej wieprzowiny

Polska wieprzowina może być rarytasem - przekonują inicjatorzy kampanii promującej walory smakowe mięsa tradycyjnych ras świń. Akcja skierowana jest do restauratorów i konsumentów.

Publikacja: 21.05.2013 18:12

Rusza kampania promocyjna polskiej wieprzowiny

Foto: Bloomberg

- Świnia puławska, złotnicka biała oraz pstra - to tradycyjne polskie rasy świń, których hodowla zanika. Tymczasem mięso ze świń tych gatunków jest smaczniejsze, niż ze świń hodowanych w wielkich fermach - tłumaczył we wtorek na konferencji prasowej Tadeusz Blicharski, dyrektor biura Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus.

Zauważył, że wiele ludzi jest przekonanych, że wieprzowina jest mięsem tłustym, czyli niezdrowym. Jak mówił, taki pogląd powstał w latach 80., gdy dietetycy stworzyli tzw. piramidę żywnościową wskazującą, jak ludzie powinni się odżywiać. Wynika z niej, że należy unikać tłuszczów zwierzęcych, bo one są przyczyną wielu chorób.

Dotrzeć do kucharzy

Sprawą zajęli się naukowcy-genetycy i o ile świnia chowana kilka lat temu w chłopskiej zagrodzie miała ok. czterocentymetrową warstwę tłuszczu, to obecnie warstwa ta zmniejszyła się do 1 centymetra. Jednak najważniejsza jest zawartość tłuszczu w mięsie - wyjaśnił Blicharski. Jego zdaniem świnie hodowane przemysłowo są zbyt chude i zawierają za dużo wody. Dodał, że powodem jest sposób ich żywienia, karmione są one przemysłowymi paszami i rosną zbyt szybko.

Rodzime rasy świń są objęte Programem Ochrony Zasobów Genetycznych. Rolnicy, którzy chcą je hodować mogą starać się o unijne dofinansowanie. Jednak w przekonaniu naukowców ważniejsze jest, by było zapotrzebowanie na takie mięso. To sprawi, że rolnicy chętniej będą hodować właśnie takie zwierzęta.

Dlatego kampania prowadzona przez Polsus skierowana jest do restauratorów. Twarzą kampanii jest znany kucharz Robert Sowa. - Z dobrego mięsa powstanie dobre danie, a to z pewnością docenią konsumenci - podkreślił Rober Sowa, który zaangażował się w akcję.

Reklama
Reklama

Drób w natarciu

Wieprzowina jest najczęściej spożywanym mięsem wśród Polaków. Jej spożycie może jednak spaść w tym roku do 39 kg na osobę – ocenia Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Będzie najniższe od ośmiu lat. Nasz apetyt na mięso wieprzowe był już wyraźnie mniejszy w ubiegłym roku. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju zjadł wówczas 40 kg wieprzowiny, wobec 42,5 kg rok wcześniej. Kupowaniu schabu czy szynki nie sprzyja spowolnienie gospodarcze. Mają one także silnego konkurenta. W 2013 roku do 27 kg na osobę może zwiększyć się spożycie, tańszego od wieprzowiny i wołowiny, drobiu. W 2012 roku urosło o 1,5 kg, do 26,5 kg.

- Świnia puławska, złotnicka biała oraz pstra - to tradycyjne polskie rasy świń, których hodowla zanika. Tymczasem mięso ze świń tych gatunków jest smaczniejsze, niż ze świń hodowanych w wielkich fermach - tłumaczył we wtorek na konferencji prasowej Tadeusz Blicharski, dyrektor biura Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus.

Zauważył, że wiele ludzi jest przekonanych, że wieprzowina jest mięsem tłustym, czyli niezdrowym. Jak mówił, taki pogląd powstał w latach 80., gdy dietetycy stworzyli tzw. piramidę żywnościową wskazującą, jak ludzie powinni się odżywiać. Wynika z niej, że należy unikać tłuszczów zwierzęcych, bo one są przyczyną wielu chorób.

Reklama
Biznes
Start-upy szukają talentów i finansowania. Branża spodziewa się odbicia
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Reklama
Reklama